To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
KONTROLA SĄDOWA Sądownictwo administracyjne Kontrola sądowa jest tradycyjną formą zagwarantowania zgodnego z prawem działania administracji. Postulat poddania czynności administracyjnych kontroli sądów zrodził się w okresie walki przeciwko nieskrępowanej administracji państwa absolutnego. Sądownictwo administracyjne polega na orzekaniu o legalności aktów administracyjnych przez organy o charakterze sadowym. Organ sądowy kontroluje powstały akt z punktu widzenia legalności i orzeka o jego ważności. Kontrola polega na możności skasowania aktu. Nie można aktu wadliwego zastąpić nowym aktem. Kontrola sądów administracyjnych jest kontrolą następną. W sądownictwie administracyjnym można wyróżnić systemy: System klauzuli generalnej - polega na tym, że wszystkie akty administracyjne podlegają kontroli sądu administracyjnego. Mogą być wyjątki od tej zasady to znaczy, że pewne akty mogą być wyłączone od tej zasady. System enumeracji - kontroli poddane są jedynie akty wyraźne wyliczone w ustawie. Można też wyróżnić systemy: System ochrony prawa podmiotowego - zbudowany z punktu widzenia ochrony praw jednostki, polega na tym, że sąd działa tylko na wniosek osoby, której prawo podmiotowe zostało naruszone. Prawo wniesienia skargi ogranicza się do pewnego kręgu osób, których akt dotyczy. System ochrony prawa przedmiotowego - zbudowany z punktu widzenia kontroli legalności aktów administracyjnych bez względu na ich stosunek do jednostek. Ma na celu zapewnienie przestrzegania prawa przedmiotowego. Skargę można wnieść nie tylko na nielegalny akt, ale także nielegalne rozporządzenie. Sąd może wkraczać z urzędu albo na wniosek. System ten jest doskonalszy, jednak hamuje funkcjonowanie administracji. Jeśli minister wyda rozporządzenie niezgodne z ustawą, to w systemie ochrony prawa przedmiotowego można wnieść skargę na nielegalne rozporządzenie. Natomiast w systemie prawa podmiotowego, skargę może wnieść osoba, która otrzymała decyzję wydaną na podstawie nielegalnego aktu. Rozwój sądownictwa administracyjnego we Francji, Austrii i Niemczech Początków sądownictwa adm. można doszukać się w epoce napoleońskiej. We Francji Napoleon powołał rady prefekturalne w I instancji i Radę Stanu w II instancji nazywane sądami administracyjnymi. Pełniły rolę opiniodawczą w sporach administracyjnych. Rada Stanu będąca formalnie organem doradczym stała się sądem administracyjnym. W Austrii i Niemczech sądownictwo administracyjne ukształtowało się w II poł XIXw. Model typu austriackiego - charakteryzuje się jednoinstancyjnym sądownictwem, istnieje tylko jeden Trybunał Administracyjny. Ma to duże znaczenia dla jednolitej wykładni ustaw. Sąd orzeka o legalności aktów i ma kompetencje wyłącznie kasacyjne.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)