Kontrola państwowa - komplet wykładów

Nasza ocena:

5
Pobrań: 483
Wyświetleń: 5292
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kontrola państwowa - komplet wykładów - strona 1 Kontrola państwowa - komplet wykładów - strona 2 Kontrola państwowa - komplet wykładów - strona 3

Fragment notatki:

Wykład II 15.X.2011r.
Cechą charakterystyczną w drugim tego słowa znaczeniu i kontroli w trzecim tego słowa znaczeniu jest to że jest to kontrola zinstytucjonalizowana a więc może to być kontrola społeczna czyli tzw. kontrola obywatelska. Jest to kontrola zinstytucjonalizowana która wykonywana jest przez określone organy państwowe, którym państwo powierzyło do wykonania część funkcji które państwo posiada tzn. funkcji kontrolnych. Jeżeli mówimy o kontroli zinstytucjonalizowanej którą prowadzą w imieniu państwa określone organy państwowe to trzeba także mówić o tzw. podstawie komplementacyjnej kontroli, podstawie proceduralnej kontroli oraz tzw. podstawach merytorycznych kontroli.
Każda kontrola zinstytucjonalizowana prowadzona jest na podstawie określonych komplementacji, prowadzona jest w oparciu o określone procedury i każda kontrola ma określone podstawy merytoryczne. Podstawą komplementacyjną kontroli zinstytucjonalizowanej będą przepisy które nadają określonemu kontrolerowi uprawnienia do dokonywania kontroli ( do takiego a nie innego zachowania w określonych stanach faktycznych). Ten typ czynności jakie w zakresie będą wykonywane może być wyznaczony w sposób bardzo ogólny ale może być wyznaczany w sposób bardzo precyzyjny. Na przykład jeżeli mówimy Komisja Rewizyjna jaka funkcjonuje w jednostkach samorządu terytorialnego posiada prawo do kontroli gospodarki finansowej danej j.s.t.- ta kompetencja wyznaczona jest w sposób bardzo ogólny, generalny. Podstawa proceduralna jest niezwykle istotna ponieważ kontroler może zachowywać się tylko w taki sposób jaki przepisy prawa to określają a więc procedury kontroli musza być ściśle określone, nie ma dowolności. Podstawa merytoryczna- stanowią ją tzw standardy kontroli a więc określony typ zachowań. Są przepisy określające typy środków pokontrolnych jakie kontroler w danym momencie może orzekać. Środki pokontrolne musza być związane z niewłaściwym zachowaniem- to co podlegało ocenie. Standardy kontroli to przede wszystkim reguły których zgodność lub niezgodność stwierdza kontroler.
Orzekanie środków pokontrolnych najbardziej uciążliwym środkiem jaki może zostać orzeczony to jest skierowanie wniosku do organu ścigania albo stwierdzenie że dana osoba niezasadnie zajmuje dane stanowisko ( kontroler żąda odwołania danej osoby z określonego stanowiska)
Każdą kontrole jaką prowadzimy możemy w określony sposób scharakteryzować. Charakterystyka kontroli może mieć charakter podmiotowy albo przedmiotowy. Charakterystyka podmiotowa kontroli- kogo kontrolujemy, kto jest przedmiotem tej kontroli? Kontrola może być wykonywana przez organy państwa, którym państwo nadało określone kompetencje w tym zakresie ale może być również wykonywana przez określone organizacje ( tutaj to uprawnienie do przeprowadzania kontroli będzie określone w sposób dość ogólny).
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz