To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Konstrukcyjne środki zapobiegawcze
Istotą środków konstrukcyjnych jest odpowiednie ukształtowanie mostu jako całości i jego elementów konstrukcyjnych zapewniające szybkie odprowadzanie wody opadowej z obiektu, jej przewietrzanie oraz wysychanie konstrukcji.
Wiele problemów związanych z zapobieganiem niszczeniu konstrukcji drewnianych może być zredukowanych lub nawet całkowicie wyeliminowanych poprzez wybór odpowiedniej klasy drewna; im jest wyższa tym trwałość jest większa. Istotną sprawą jest także grubość poszczególnych warstw drewna klejonych ze sobą. Im są cieńsze tym ryzyko powstania spękań i skurczu jest mniejsze.
Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne w znacznym stopniu wpływają na trwałość elementów z drewna klejonego. Na przykład osłonięcie dźwigarów głównych szczelnym pomostem będzie zdecydowanie poprawiać trwałość mostu. Radykalnym rozwiązaniem jest natomiast całkowite osłonięcie konstrukcji obudową i dachem. Tworzy się w ten sposób tzw. mosty zadaszone. Przykłady takich rozwiązań przedstawiono w rozdziale 5.3.5 w odniesieniu do klasycznych mostów z drewna litego oraz w rozdziale 6.2.4.4 na przykładzie konstrukcji z drewna klejonego. Cała konstrukcja nośna jest wtedy zabezpieczona przed bezpośrednim działaniem opadów i zmiany temperatury.
Często, zarówno w mostach otwartych jak i zadaszonych, ale z jazdą dołem, dolne i boczne powierzchnie elementów konstrukcyjnych przykrywa się drewnianymi panelami (płytami), blachą stalową albo miedzianą.
Innym koniecznym do stosowania rozwiązaniem jest osłanianie za pomocą blach metalizowanych „wystających" powyżej pomostu elementów konstrukcyjnych takich jak łuki czy kratownice. Powierzchnie tych elementów powinny mieć odpowiednie spadki oraz wyokrąglone krawędzie, tak aby ułatwić odprowadzenie wody.
W każdym z przypadków zabezpieczania powierzchni drewnianych blachami stalowymi czy miedzianymi należy uszczelnić krawędzie styku miedzy nimi. Pozostawienie przerw między nimi spowoduje w szybkim czasie uszkodzenie powierzchni drewnianych.
Trwałość otwartych mostów drewnianych w dużej mierze zależy od sposobu
zaprojektowania i jakości wykonania nawierzchni. Powierzchnia, po której odbywa się ruch (pieszy i/łub kołowy) powinna być zabezpieczona przeciwko oddziaływaniom meteorologicznym (deszcz, śnieg, lód) za r • oą szczelnych nieprzepuszczalnych) powłok. Jest wiele sposobów odprowadzania wody z pomostu. Zostały one opisane w rozdziale 7.4.
Osobnym problemem jest zabezpieczenie się przed kondensacją wody w przekrojach skrzynkowych. Aby przebadać to zagadnienie w obiekcie „Heiliges Wohr" w Weikersheim w Niemczech [73] w okresie 12 miesięcy badano za pomocą higrometru poziom wilgotności wewnątrz takiego przekroju. Jednocześnie zapewniono wentylację naturalną, która okazała się dobrym rozwiązaniem.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)