Konflikty wewnętrzne organizacji - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 483
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Konflikty wewnętrzne organizacji - omówienie - strona 1 Konflikty wewnętrzne organizacji - omówienie - strona 2 Konflikty wewnętrzne organizacji - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

KONFLIKTY WEWNĄTRZORGANIZACYJNE
Istotą jest nauczyć się z nimi żyć i posiąść umiejętność radzenia sobie z konfliktem
Należy stosować reguły tzw. Poprawności funkcjonowania zespołów
6 REGUŁ POPRAWNOŚCI FUNKCJONOWANIA ZESPOŁÓW:
1. Zadania stawiane to konkrety a nie uogólnienia
2. stosować zasadę dekompozycji przed przydzieleniem ich grupom i poszczególnym pracownikom
3. dobór pracowników do zespołów powinien opierać się o kryterium umiejętności i przydatności
4. przydzielając zadania należy pamiętać o sprawiedliwości w przeciwnym razie praca może być
wykonana nieuczciwie
5. musi być zapewniony właściwy system komunikacji oraz jakości informacji
6. kierownicy muszą prowadzić politykę zaangażowania i otwartości polegającej na zaufaniu
7 PARADOKSÓW SMITHA I BERGA: (PRZYCZYNY KONFLIKTÓW):
1. tożsamość jednostki to nie tożsamość grupy
2. zamiast ujawnić swoje myśli i zamiary przed grupą jednostka je ukrywa
3. wynika z problemu kto ma komu ufać – jednostka organizacji czy organizacja jednostce
4. jednostka nie ujawnia przed grupą wszystkich swoich umiejętności z obawy ze zostanie ograniczona jej
indywidualność
5. jednostka oddając władzę grupie ogranicza swoje wpływy
6. jednostka obawia się ze przystępując do grupy zamiast zyskać będzie tracić
7. wynika z obawy jednostki o to, że każda nowa sytuacja w grupie może oznaczać zmiany w sposobie
działania jednostki. Każde zaś nowe rodzi niepewność.
8.12.10 - Zmiany w organizacji
1) Natura zmian organizacyjnych
 Zmiana organizacyjna – istotne zmiany we wszystkich lub niektórych częściach
organizacji;
 Bodźce do zmian – organizacje dostrzegają konieczność zmian kiedy coś powiązanego z
organizacją już się zmieniło bądź zamierza się zmienić:
 bodźce zewnętrzne – wynikają z ogólnego funkcjonowania organizacji i środowiska
zadaniowego (kryzys energetyczny, wahania kursu walut, wszelkie przejawy
międzynarodowego wymiaru globalnej ekonomii)
 bodźce wewnętrzne – różnorodne bodźce wewnątrz organizacji, mogące powodować
zmiany (zrewidowanie strategii organizacji)
 Zmiany planowane vs. reaktywne:
Niektóre zmiany można z powodzeniem planować z wyprzedzeniem, podczas gdy inne
zachodzą jako reakcja na nieoczekiwane wydarzenie:
 zmiana planowana – zmiana, która jest zaprojektowana i zaimplementowana w ściśle
określonym porządku i chronologii, w oczekiwaniu na przyszłe wydarzenia
 zmiana reaktywna – łagodna odpowiedź na okoliczności, które ją wywołują
2) Obszary zmian organizacyjnych
Podczas gdy zmiana może być ukierunkowana na jakikolwiek aspekt organizacji, większość
podejmowanych decyzji o zmianach koncentruje się na jednym z czterech obszarów:
 strategia – cele strategiczne, główna strategia, portfolio biznesowe, strategia biznesowa,
strategia funkcjonalna, współpraca, umiędzynarodowienie
 struktura organizacyjna i plan – plan pracy, departamentyzacja, raportowanie
współpracy, dystrybucja władzy, mechanizmy koordynacyjne, struktury liniowe, plan
ogólny, kultura, zarządzanie zasobami ludzkimi
 technologia i ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz