To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Konflikty - (mają wpływ na poziom efektywności organizacji); źródłem konfliktu w organizacji są:
zmienne sytuacyjne (charakteryzujące wnętrze organizacji i jej otoczenie), zmienne psychologiczne (szczególnie osobowość uczestników organizacji). W szczególności źródłami konfliktów w organizacji są:
wzajemna zależność zadań w procesie pracy,
asymetria związków między dwiema częściami organizacji (np. między działem inicjującym a wdrażającym innowacje),
odmienność celów realizowanych przez różne działy organizacji (np. cele ekonomiczne lub społeczne),
zróżnicowanie organizacji (im większe zróżnicowanie pod jakimkolwiek względem wewnątrz organizacji lub między organizacjami, tym większe prawdopodobieństwo konfliktów),
niezadowolenie uczestników organizacji z pełnionych ról organizacyjnych,
nieokreśloność ról organizacyjnych,
konieczność korzystania ze wspólnych zasobów (np. jedna sekretarka obsługująca trzech dyrektorów),
zaburzenia procesów komunikowania się w organizacji,
określone psychologiczne i społeczne cechy uczestników organizacji.
W koncepcji psychologicznej - w badaniu i doskonaleniu metod rozwiązywania konfliktów w organizacji szczególną uwagę zwraca się na potrzebę umiejętności rozwiązywania konfliktów międzygrupowych za pomocą negocjacji.
Inne zagadnienie związane z konfliktami - ocena skutków.
Negatywne skutki konfliktów w organizacji:
zaburzenia w sferze emocjonalnej człowieka,
zmniejszenie stopnia integracji organizacyjnej (skrajne skutki to absencja i fluktuacja),
strata czasu i energii na działania związane z sytuacją konfliktową kosztem realizacji zadań organizacyjnych.
Pozytywne skutki konfliktów w organizacji:
motywacyjna funkcja konfliktu (sytuacja konfliktu sprzyja rywalizacji, współzawodnictwu, zmusza do aktywności),
innowacyjna funkcja konfliktu (konflikt rodzi potrzebę poszukiwania nowych rozwiązań),
identyfikacyjna funkcja konfliktu (konflikt sprzyja uświadomieniu nieprawidłowości występujących w organizacji, co pozwala na racjonalne ich rozwiązanie; konflikt pozwala także poszczególnym uczestnikom organizacji na lepsze poznanie siebie, a więc sprzyja racjonalnemu sterowaniu własnymi zachowaniami).
Pozytywne funkcje konfliktu w organizacji mogą być wykorzystane jako narzędzie w kierowaniu. tzw. zarządzania przez konflikt- takie świadome sterowaniu konfliktem, aby zrealizować jego trzy pozytywne funkcje. Tego typu zarządzanie wymaga aby kierownik posiadał określone cechy,
Kierunek klasyczny - traktowanie sytuacji konfliktu jako wyniku wadliwie zorganizowanego procesu pracy. Współcześnie konflikt traktuje się jako naturalny składnik funkcjonowania organizacji; dostrzega się przy tym różnorodność i złożoność jego funkcji.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)