Konflikty interpersonalne-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 245
Wyświetleń: 952
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Konflikty interpersonalne-opracowanie - strona 1 Konflikty interpersonalne-opracowanie - strona 2 Konflikty interpersonalne-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

KONFLIKTY INTERPERSONALNE
BŁĘDY:
KONFLIKT JEST ZŁY
KONFLIKT - jest to zderzenie interesów, motywacji, wartości, czy postaw. Sam konflikt w życiu ludzkim jest nie unikniony, nie można go wartościować. Sposoby radzenia sobie z konfliktem: ludzie charakteryzują się określonymi stylami reagowania na konflikt.
STYL jest to tendencja do reagowania w zbliżony sposób niezależnie od specyfiki sytuacji.
STYLE:
UNIKOWY - polega na tym, iż w przypadku wejścia w konflikt wycofujemy się, nie próbujemy rozwiązać sytuacji, niekiedy zrywamy relacje z drugą stroną konfliktu, po to żeby nie ponosić kosztów (emocjonalnych). Styl unikowy może być efektem wychowania w rodzinach, gdzie istniały niewłaściwe sposoby rozwiązywania konfliktów, np. kłótnie bądź właśnie unikanie. Osoby o stylu unikatowym charakteryzują się niskim poczuciem asertywności i niską koncentracją na ludziach.
Dwa sposoby postrzegania czasu: przyszłościowe pozytywne, przeszłościowe negatywne - bardziej podatni na przejmowanie wzorów.
ŁAGODZĄCY - charakteryzuje on osoby o niskiej asertywności, ale wysokiej koncentracji na ludziach, najczęściej takie osoby rozwiązują konflikty przenosząc ich koszty ponieważ godzą się na rozwiązania niekorzystne, boją się bowiem utraty dobrych relacji z drugą stroną konfliktu. Najczęściej zachowują się tak, tzw. dzieci przystosowane inaczej, dzieci kochane miłością warunkową.
RYWALIZUJĄCY - w tym stylu jest niska koncentracja na ludziach i skłonność do zachowań agresywnych. Osoby takie traktują drugą stronę w konflikcie jako przeciwnika, w związku z tym dążą nie tylko do wygrania. Przypuszcza się, że są to osoby z niestabilnym poczuciem własnej wartości i rozwiązanie konfliktu na ich niekorzyść to obniżenie poczucie własnej wartości.
KOMPROMISOWY - polega na przekonaniu, że w sytuacji konfliktowej należy zwykle coś stracić, żeby coś zyskać. Charakteryzuje on osoby o średnim poziomie asertywności i średniej koncentracji na ludziach.
KOOPERACYJNY - charakteryzuje on ludzi o wysokim asertywności i dużej koncentracji na ludziach. Osoby takie przyjmują założenie, iż w wielu sytuacjach konfliktowych można znaleźć rozwiązanie, które zadowoli obie strony.
Wyróżniamy dwie grupy technik rozwiązywania konfliktów. Jedne z nich to techniki popularne, a jednak o ograniczonej efektywności. Gruda grupa to techniki efektywne, ale zdecydowanie mniej znane, poza tym wymagające od stron uczestniczących w konflikcie motywacji do jego rozwiązania oraz umiejętności.
NIE EFEKTYWNE TECHNIKI:
POKOJOWE WSPÓŁISTNIENIE - charakteryzuje się ona tym, iż obie strony nie rozwiązują konfliktu, ale udają, iż on nie istnieje i próbują współpracować dla tzw. wspólnego dobra. Jednak najczęściej współpraca nie jest zadowalająca, jest pozorna, a konflikt pogłębia się i przenosi na inne pola. Przydatność tej techniki zależy od współzależności obu stron, im bardziej strony są zależne do siebie, tym bardziej technika ta jest mniej efektywna. Jest jak trup w szafie, jest obecna w społeczeństwie, np. w rodzinach gdzie małżonkowie są ze sobą dla dobra dzieci.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz