To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Konflikt - to wypowiedziana walka pomiędzy dwiema zależnymi stronami, które spostrzegają niezgodność celów, brak wspólnych korzyści i uznają, że druga strona stwarza przeszkody w osiągnięciu celu. Tradycyjne ujęcie konfliktu - błędne tezy:
Konfliktu można uniknąć (nie zawsze - zależy to od osobowości, od sytuacji. Konflikt prędzej czy później i tak cię dopadnie).
Powodem konfliktu są błędy ludzi (nieprawda - czasem nikt nie musi popełniać błędu, obie strony różnią się poglądami, światopoglądami, racjami, wartościami, opiniami itp. Powodem konfliktu może być również jakieś zdarzenie - nikt nie popełnia błędu tylko pojawił się zewnętrzny czynnik).
Konflikt stanowi zaprzeczenie harmonijnej współpracy (konflikt jest naturalnym elementem każdej relacji, zatem nie istnieje relacja bez konfliktów. Tym lepiej funkcjonuje grupa im ma więcej konfliktów). Przełożeni powinni eliminować konflikty za wszelką cenę (konflikty powinny rozwiązać te osoby które są związane z tym konfliktem)
Konflikty są niepożądane (konflikty które stymulują do działania są pożądane. Podczas konfliktu lepiej poznajemy osoby. Współczesne ujęcie konfliktu - tezy prawdziwe:
Konflikt jest nieunikniony
Można nim kierować tak, by minimalizować jego szkodliwe aspekty, a maksymalizować pozytywne
Przyczyn powstania konfliktu może być wiele np. zła struktura organizacyjna oraz różne postrzeganie przez kadrę kierowniczą celów i zadań organizacji
Konflikt w różnym stopniu może zwiększyć efektywność struktury (jeśli zostanie rozwiązany w sposób właściwy) lub jej szkodzić. Konflikty ujawniają się najczęściej wtedy, gdy brakuje dobrej komunikacji między ludźmi, gdy urażone są czyjeś uczucia. Trzy filary pracy z konfliktem (trzy filary negocjacyjne):
Predyspozycje osobowościowe (czy ktoś jest ugodowy, asertywny, bezstronny, jaki ma temperament, opanowany, otwarty, empatyczny)
Umiejętności interpersonalne (negocjacje, słuchanie, odczytywanie i nadawanie mowy ciała, empatia, parafrazowanie, umiejętność zadawania pytań, zarządzania czasem, panowania nad sobą)
Wiedza proceduralna (wiedza dot. rozwiązywania konfliktów oraz negocjowania) Żeby rozwiązać konflikt, należy: Poznać jego źródło
Umieć zrozumieć zachowania ludzi w konflikcie
Rozpoznać rodzaje konfliktów
Umieć dobrać skuteczne zachowania w konflikcie w zależności od sytuacji i relacji ze stronami konfliktu
Zdecydować się na podjęcie interwencji
Pokierować asertywnym zachowaniem uczestników konfliktu poprzez przeproszenie i używanie komunikatu JA.
(…)
… miedzy ludźmi
Złe strony konfliktu:
Stres, poczucie zagrożenia, negatywne emocje
Agresja i ucieczka - wycofanie się z kontaktów społecznych lub zachowania agresywne
Koncentracja na konflikcie (zbytnia)
Pogorszenie komunikacji między ludźmi
Jak samodzielnie rozwiązać konflikt?
KROK 1. Zastanów się jaka jest twoja postawa wobec konfliktu. Jaki przyjmujesz sposób radzenia sobie z konfliktem. KROK 2. Określ…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)