Konflikt: pojęcie, typy, dynamika. Konflikt organizacyjny - sytuacja, w której co najmniej dwie wzajemne zależne od siebie strony spostrzegają, że ich wartości, cele, zadania, zachowania itd. są ze sobą sprzeczne; to sytuacja, w której do przekonań tych dostosowują swoje zachowania, odwzajemniając reakcje i wymieniając emocje, także w formie agresji.
Wg Mary Parker Follet konflikty są czymś normalnym, a różnica potencjałów z nich wypływająca może przynieść korzyści wszystkim zainteresowanym.
Konflikty dzielimy na: konstruktywne i destruktywne. Typy konfliktów: osobiste, międzyludzkie, członek - organizacja.
33. Sposoby radzenia sobie z konfliktami i rozwiązywania ich. Sposoby radzenia sobie z konfliktami - z reguły mniej korzystne niż sposoby rozwiązywania ich:
dominacja, czyli stosowanie gróźb, perswazji, przemocy - utajenie konfliktu - może ujawnić się w najmniej spodziewanym momencie, z siłą uniemożliwiającą konstruktywne rozwiązanie
rezygnacja ze swoich dążeń (ustępstwo) - jest to uśrednienie wyników, poczucie zawodu
oczekiwanie, aż konflikt sam wygaśnie (kunktacja) Sposoby rozwiązywania konfliktów: integracja w wyniku przetargu (możliwość osiągnięcia porozumienia polepszającego pozycję w stosunku do sytuacji wyjściowej, widoczna zależność między końcowym rezultatem i charakterem porozumienia)
integracja w wyniku negocjacji - jedna z najbardziej efektywnych metod rozwiązywania konfliktów, (charakteryzuje się tym, że trzeba nie tylko brać, ale i dawać; zachodzi zderzenie zamierzonych kierunków działania czy preferencji)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)