doc i zawiera 4 strony. Dokładna tematyka poruszana w notatce jest następująca: reengineering, Zbigniew Martyniak, rozwinięcie definiowalnych pojęć, fundamentalne przemyślenie, radykalne przeprojektowanie, dramatyczna, poprawa, procesy, hierarchia procesów, subprocesy, procesy, główne, megaprocesy, zasady reengineeringu, rola technologii informacyjnych we wdrażaniu reengineeringu. Ponadto, notatka zawiera omówienie takich zagadnień, jak: etapy wprowadzania reengineeringu, efekty reeingineeringu, zarzuty wobec koncepcji reengineering, zwolennicy zauważają zalety reengineering, przeciwnicy wyliczają wady reengineering, zastrzeżenia do koncepcji reengineeringu, technologie informacyjne.
REENGINEERING
Reengineering, - to koncepcja biznesowa polegająca na wprowadzaniu radykalnych zmian w procesach biznesowych. Celem zmian jest osiągnięcie maksymalnej efektywności organizacji oraz redukcja kosztów.
Reengineering to fundamentalne przemyślenie od nowa i radykalne przeprojektowanie procesów w firmie, prowadzące do dramatycznej (przełomowej) poprawy osiąganych wyników (np. koszty obsługi, obsługa klientów, szybkość)Według prof. Zbigniewa Martyniaka, celem tej metody jest również aktualizacja potrzeb klientów
ROZWINIĘCIE DEFINIOWALNYCH POJĘĆ:
fundamentalne przemyślenie - oznacza dokładną analizę aktualnego procesu lub działań, odpowiedź na pytanie dlaczego właśnie w taki sposób wygląda proces i jak możemy go zmodyfikować.
radykalne przeprojektowanie - to całkowite zaprojektowanie procesu od nowa. Radykalne znaczy „ aż do końca” , oznacza też oderwanie się od przeszłości. Chodzi bowiem o całkowicie od nowa ukształtowane przedsiębiorstwo, o nowy proces.
dramatyczna poprawa - rozumiana jest jako osiągnięcie poprawy procesu o co najmniej 25%. Poniżej tej granicy, możliwe jest osiągnięcie poprawy procesu dzięki zwykłym modyfikacjom lub innowacjom. Zmiana procesów powinna przynieść konkretną korzyść dla klienta. Reengineering nie interesuje się niewielkimi przyrostami ale skokami ilościowymi.
procesy - wiązka aktywności, skierowana na jedno lub więcej wejść. W wyniku tych aktywności klient dostaje wyrób o pożądanej przez niego wartości. Proces to zespół następujących po sobie działań pozostających w związku przyczynowo - skutkowym, wykonywany dla uzyskania zamierzonego rezultatu przez zespół wykonawców na wielu stanowiskach pracy
HIERARCHIA PROCESÓW:
Subprocesy - na tym poziomie należy dbać o zapewnienie określonego poziomu wydajności.
Procesy główne - powinno się mieć na oku podnoszenie wydajności ( w rezultacie ulepszenia procesów głównych powinien nastąpić wzrost wydajności)
Megaprocesy - chodzi o radykalną reorganizacje procesu- czyli o reeingineering. Megaprocesy przecinają wszystkie funkcje w przedsiębiorstwie- wychodzą od zaopatrzenia i dochodzą do klientów. Liczba megaprocesów jest niewielka. Realizacja mega procesów oznacza zmianę orientacji przedsiębiorstwa z funkcji na proces.
Zasady reengineeringu Zasady reengineeringu definiowane są jako:
Zastąpienie komórek funkcjonalnych w firmie, przez zespoły odpowiedzialne za konkretny proces biznesowy ( przywrócona będzie ranga pracy zespołowej. Zespół tworzy pod względem jakościowym nową całość - skraca się czas zamówienia , a klienci kontaktują się z jednym zespołem a nie wieloma pracownikami).
Zastępowanie prostych zadań, przez pracę wielowymiarową - współodpowiedzialność wymusi zmiane postrzegania procesu . Będąc odpowiedzialnym za cały proces członek zespołu wykaże zainteresowanie nim nawet gdy
(…)
… procesu. Etap 4 - opracowanie i przedstawienie projektów nowych procesów - najważniejsza rolę odgrywają tu komórki zajmujące się informatyzacją przedsiębiorstwa( dostarczaja zespołowi wprowadzającemu rrengineering wiedzy o środkach i metodach informacyjnych). Etap 5 - wprowadzenie w zycie - wdrożenie wizji przebiega zgodnie z organizacja prac projektowych. Zespół reengineeringu bierze na siebie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)