Koncepcje pozytywistyczno - prawne - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 126
Wyświetleń: 728
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Koncepcje pozytywistyczno - prawne - wykład - strona 1 Koncepcje pozytywistyczno - prawne - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Koncepcje pozytywistyczno - prawne :
prawo to taki zespół norm postępowania, który pochodzi od kompetentnych organów państwa
prawo pozytywne
realizacja norm jest usankcjonowana przymusem państwowym
tetyczne uzasadnienie obowiązywania prawa
2 typy rozumienia terminu pozytywizm:
typ poglądów na prawo, a także sposób pojmowania prawa i obowiązku dawania prawu posłuchu; program nauki prawa, pewien sposób myślenia o prawie
kierunek w prawoznawstwie dominujący w II poł. XIX w., tzw. pozytywizm prawniczy w wąskim znaczeniu
rozwijał się dwutorowo :
na kontynencie (wersja kontynentalna) - G.Jelinek, K.Bergbohm, R.Jhering, H.Kelsen
w myśli anglosaskiej (wersja anglosaska) - John Austin
Rudolf Jhering
stwarzanie stanu bezpieczeństwa prawnego wyrażało się w tym, że system prawny powinien być dostatecznie stabilny i powinien się opierać na uporządkowanym systemie wartości system prawny powinien być jasny i zupełny - wtedy jest stabilny (daje możliwość przewidywalności decyzji)
rozdział pomiędzy prawem a moralnością - zbiór norm moralnych jest wg pozytywistów odrębnym systemem norm; obowiązywanie norm prawnych nie jest zależne od tego czy realizują pewne normy moralne  niezależność walidacyjna prawa od moralności
Kelsen doprowadził koncepcję pozytywistyczną do skrajności - nawet normy prawne niemoralne mogą obowiązywać
prawodawca może odsyłać do norm moralnych
prawo może podlegać moralnej ocenie, ale nie jest to zadanie nauk prawnych, gdyż:
+ nauki prawne powinny być wolne od wartościowania
+ z tego, że coś jest, nie wynika, że coś być powinno - teza o rozdziale bytu i powinności ( stanowisko nonkognitywistyczne) : świat bytu (empiryczna rzeczywistość ) - świat powinności poznać się nie daje
+wybór i akceptacja jakichś norm i wartości jest kwestią (aktem) czyichś decyzji
nie może być naukowego poznania wartości norm, ponieważ nie można stwierdzić co jest obiektywnie dobre lub słuszne
przedmiotem nauki jest prawo obowiązujące w określonym miejscu i czasie - zainteresowanie głównie dogmatyką prawa
eliminacja społecznych aspektów powstawania norm zainteresowanie efektem działań prawodawcy
pojmowanie wykładni prawa jako czynności poznawczej, prowadzącej do odtworzenia interpretowanego tekstu na podstawie ścisłych, uporządkowanych reguł wykładni (ujmowanych w sposób sformalizowany, ich wybór jest zależny od wybranego sposobu wartościowania), celem jest osiągnięcie jakiegoś obiektywnego wyniku


(…)

… (określonego personalnie, nie jako instytucja), ustanawiająca skierowane do adresatów nakazy i zakazy poparte użyciem sankcji, prawo to zbiór norm ustanowionych przez człowieka - prawo pozytywne typowe czynności konwencjonalne = ludzie przyjęli pewne konwencje zawierania tych czynności (umów)- tylko dzięki odpowiedniej formule tych czynności możemy uznać je za ważne, np. małżeństwo - ksiądz uprawniony…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz