Koncepcja zdolności wg Raymonda Bernarda Cattella Koncepcja Cattella:
Rozwinięcie idei Ch. Spearmana
Hierarchiczna koncepcja inteligencji opracowana wspólnie z Johnem Hornem
Istnieje czynnik g, ale można go rozbić na dwa czynniki grupowe: inteligencję płynną i skrystalizowaną; Inteligencja płynna (Gf) zdolność dostrzegania złożonych relacji między symbolami i wykonywania manipulacji na tych symbolach, niezależnie od doświadczenia osobniczego i znaczenia owych symboli
zadatek, pierwotne wyposażenie biologiczne, które w wyniku właściwych „inwestycji” dokonywanych w trakcie rozwoju i edukacji, „krystalizuje się w postaci konkretnych umiejętności wraz z wiekiem najpierw gwałtownie wzrasta (15-25 złoty okres inteligencji płynnej), a następnie gwałtownie spada najlepsze zadania do pomiaru: abstrakcyjne, wymagające uzupełniania serii, klasyfikowania, dokonywania analogii; np. test Ravena; testy te są zazwyczaj męczące i podatne na wpływ wszelkiego rodzaju dystraktorów;
Inteligencja skrystalizowana (Gc)
dysponowanie wiedzą i umiejętnościami ważnymi w danym kontekście kulturowym
do pomiaru: testy wymagające użycia wcześniej zdobytej wiedzy; mogą być wykonywane przez dłuższy czas bez znaczącego ubytku energii; testy wiadomości, znajomości słownictwa
wzrasta wraz zwiekiem
korelacje między Gf a Gc: 0,5 - 0,7
związek między inteligencją płynną i skrystalizowaną tłumaczy teoria inwestowania (wkładu) - płynne zdolności poznawcze są inwestowane w proces uczenia się, w wyniku którego kształtują się zdolności skrystalizowane
Cattell i Horn:
3 czynniki drugiego rzędu
Gv ogólna zdolność wyobrażeniowa
Gr - ogólna płynność
Gs - ogólna szybkość
mankament teorii: niejasny związek między Gf a g.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)