To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Inteligencja, ćw. 10 INTELIGENCJA- zdolność poprawnego rozw problemów oraz rozumowania i uczenia się złożonego materiału.
ILORAZ INTELIGENCJI (II)- wynik testu inteligencji, porównanie wieku umysłowego z wiekiem życia, później został oparty na normach.
Binet i Simon- pierwszy test na inteligencje dla dzieci z problemami w nauce
Terman i Wechsler:
- test dla wszystkich- Skala Inteligencji Weschslera dla Dorosłych (WAIS) i Skala Inteligencji Weschslera dla Dzieci (WISC).
podzielili test na dwie częsći: skala werbalna- służy ocenie zdolności rozumienia i posługiwanie się językiem skale wykonaniowe - zadania niewerbalne tj. układanie obrazków w sensowną historię Stern:
koncepcja II liczonego przez podzielnie wieku umysłowego przez wiek życiowy i pomnożenie wyniku przez 100
inteligencja zmienia się z wiekiem
Wskaźniki II oparte są na PRÓBACH STANDARYZACYJNYCH - grupa osób losowo wybranych ze ściśle określonej populacji (grupa osób posiadające pewne wspólne istotne cechy, jak: płeć, wiek.
Po przeprowadzeniu testu na próbie standaryzacyjnej dokonuje się normalizacji.
NORAMLIZACJA - procedura określenia dwóch miar testu- wartości i odchylenia standardowego. Przeciętna wartość TI to 100.
Odchylenie standardowe to różnica między wynikami indywidualnymi a wartością średnią. Warunkiem użyteczności II jest:
rzetelność - charakteryzuje się spójnością - jeśli przebadamy grupę osób dwukrotnie, wyniki z badań będą podobne.
trafnością II a osiągnięcia w realnym świecie:
II pozwala do pewnego stopnia przewidzieć osiągnięcie sukcesu zawodowego ( Cronbach, Wagner)
Zmniejsza się wraz z wzrostem doświadczenia zawodowego
Wynik testu uzależniony od wielu czynników tj. lęk, umiejętność wypełniania testu, samoocena badanego.
UJĘCIE PSYCHOMETRYCZNE INTELIGENCJI: -opracowali testy do pomiaru różnych psych cech oraz sposobu wykorzystywania korealcji i innych statystycznych technik do analizy testów
Inteligencja to jedna zdolność- czynnik g - wg Spearmana:
Czynnik g - fundamentalna zdolność intelektualna, odpowiedzialna za zachodzenie dodatnich korelacji między wynikami różnych testów inteligencji.
Czynnik s - zdolności specjalne, związane z wykonywaniem zadań wymagających specyficznych rodzajów przetwarzania inf.
Analiza czynnikowa - metoda statystyczna, służąca wykrywaniu poszczególnych właściwości decydujących o tym, że wyniki poszczególnych testów są do siebie podobne
(…)
…: zaburzenie prawidłowego rozwoju mózgu podczas życia płodowego lub w dzieciństwie przez czynniki genetyczne i środowiskowe
Formy upośledzenia umysłowego:
A) wpływy genetyczne:
zespół Downa - spowodowana powstaniem dodatkowego chromosomu w chwili poczęcia, zespół genetyczny
Zespół kruchego chromosomu - skaza genetyczna fragmentu DNA na chromosomie X, który ma tendencje do łamania się, zespół genetyczny…
… neuronów co powoduje szybsze przetwarzanie informacji ale także szybkość pamięci roboczej
obszary płatów czołowych zaangażowane w działanie pamięci roboczej umożliwia przetwarzanie większej ilości inf równocześnie
Skala Inteligencji Wechslera pozwala dokonać pomiaru 4 aspektów intelektualnych zdolności: rozumowania materiału werbalnego, organizacji percepcyjnej, pamięci roboczej i szybkości przetwarzania…
… przyswojonej uprzednio wiedzy , np. podczas wykonywania zadań arytmetycznych
intel płynna (tworzenie nowych rozw problemów, np. zapisanie tekstu główką zapałki)
Gardner
8 różnych rodzajów intel teoria oparta na wielu różnych danych ( tj. skutki uszkodzeń mózgu czy obserwacje dotyczące „cudownych dzieci”
Sternberg
intel analityczna ( rozumowanie badan naukowych)
intel praktyczna ( rozw problemów z życia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)