Komunikacja polityczna Komunikacja społeczna - to proces wytwarzania, przekształcania i przekazywania informacji pomiędzy jednostkami, grupami, organizacjami społecznymi, który ma na celu stałe i dynamiczne kształtowanie, modyfikowanie, bądź zmianę wiedzy, postaw i zachowań w kierunku zgodnym z wartościami i interesami oddziaływujących na siebie podmiotów
Schemat Lasswella
KTO? CO? KOMU? JAK? Z JAKIM SKUTKIEM?
Nadawca przekaz odbiorca kanał sprzężenie zwrotne
komunikacja jednokierunkowa (komu?)
komunikacja dwukierunkowa (z kim?)
Komunikacja polityczna - komunikacja między systemem politycznym a obywatelami
Skuteczność komunikacji zależy od:
Nadawca powinien być wiarygodny i atrakcyjny dla odbiorcy
Przekaz - dostosowany do wymogów i potrzeb odbiorcy (wiek, poziom inteligencji, racjonalny czy emocjonalny)
Nadawca musi mieć odpowiednia wiedzę o odbiorcy
Kanał (sposób przekazu treści, komunikatu) - najskuteczniejszy czasem przekaz bezpośredni, ale tu różnie jest
Czy występuje sprzężenie zwrotne czy nie, co prawda propaganda jest przekazem jednokierunkowym, ale można obserwować skutki, ale to nie jest przekaz dokładny. Nie ma bezpośredniości.
Komunikacja jednokierunkowa - propaganda
Komunikacja dwukierunkowa - marketing polityczny
Propaganda polityczna - celowe, realizowane przez metody perswazji i manipulacji emocjonalno - intelektualne oddziaływanie na świadomość jednostek w celu modyfikowania (delikatniejsze) i zmiany (bardzo radykalne) ich postaw i zachowań zgodnie z interesami podmiotów polityki i władzy politycznej
Realizuje funkcję informacyjną - przekaz prawdziwych lub spreparowanych informacji o faktach, zjawiskach i procesach politycznych oraz narzucaniu ich odpowiedniej interpretacji
Funkcja mobilizacyjna - polega na tym, żeby doprowadzić u odbiorcy do określonych emocji i motywacji, które wywołają zachowanie pożądane przez ośrodek propagandowy
Przesłanki skuteczności działań propagandowych: Prawdziwość - operowanie informacjami zgodnymi z rzeczywistością lub mogące za takie uchodzić
Masowość i długotrwałość - ludzie są skłonni wierzyć w informacje, które są często powtarzane w dłuższym czasie, przez różne źródła
Informacja pożądana - ludzie przyjmują najchętniej przekaz zgodny z ich dotychczasową wiedzą, który nie burzy ich poglądów
Stopniowanie - jeżeli chcemy wywołać zmianę poglądów i postaw, to musimy informacje wprowadzać stopniowo
Emocjonalne pobudzenie - dużo skuteczniejsze okazuje się oddziaływanie na sferę emocji
(…)
… w radio, płyty, kasety)
wizualna (wzrok; reklama zewnętrzna - billboardy, plakaty; reklama ruchoma - pojazdy, sterowce, człowiek; reklama bezpośrednia - do konkretnego odbiorcy (czasopisma))
Reklama pozytywna
Reklama niekontrolowana przez przeciwnika politycznego, karykatury, fotomontaże
Kampania negatywna (w USA - przebieg brutalny) (w Europie - metody subtelne, bo metody brutalne wręcz mają działanie…
… podpowiedź - oddziaływanie na świadomość i podświadomość poprzez to, że treść komunikatu jest przekazywania w odpowiednim tle (muzyka, intonacja, sceneria ...)
Świadectwo - nadawcy wykorzystują do przedstawienia przekazu osoby, które są autorytetami, są powszechnie szanowane i lubiane
Fałszywa dokumentacja, głownie w materiałach filmowych
Marketing polityczny - zespół działań mających na celu promocję…
… - musi to być wyważone, np. stosuje się wiek, wykształcenie
zasada bezpieczeństwa - polega na tym, że podczas prowadzenia kampanii należy brać pod uwagę najbardziej pesymistyczne scenariusze i nie ukrywać negatywnych zdarzeń z życia kandydata, które później mogą być wykorzystane w kampanii
Środki reklamy wyborczej:
slogan - krótkie, zwięzłe hasło przekonujące do oddania głosu
logo - znak graficzny, symbol…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)