Komunikacja międzyludzka - teorie i płaszczyzny komunikowania

Nasza ocena:

3
Pobrań: 98
Wyświetleń: 1477
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Komunikacja międzyludzka - teorie i płaszczyzny komunikowania - strona 1

Fragment notatki:


WykładVIII - 29 IV 2005 Płaszczyzny komunikacji międzyludzkiej:
- Informacyjna - Ujawnienia
- Relacji
- Apelu. Teoria użytkowania i korzyści - ma na uwadze odbiorcę, który celowo używa mediów. Zajmuje się problematyką motywacji odbiorców, których traktuje jako aktywnych proces symetryczny - odbiorca i nadawca są równie ważni pomyślność - zależy od intencji nadawców i potrzeb odbiorców
- analiza funkcjonalna - koncentruje się na sprzężeniu funkcji nadawcy z oczekiwaniami odbiorcy. Rola mediów jest uwarunkowana potrzebami odbiorców.
- potrzebę wypełniania wolnego czasu wg badań zaspokajają 1.tv; 2. prasa; 3. książki; 4. kino;5.radio
- nadawca musi się liczyć z tym, że jego przekaz zostanie odrzucony lub zignorowany
elementy analizy funkcjonalnej: - tranzakcje - komunikowanie, negocjacje między nadawcą a odbiorcą teoria socjalizacyjnej funkcji środków masowego komunikowania: - socjalizacja - proces dziejący się poza człowiekiem i wewnątrz człowieku w rezultacie wywoływanego na niego wpływu ze strony czynników socjalizujących. Uwewnętrznia pewne normy, zachowania, wartości społeczne, człowiek nabywa zdolności komunikowania i kontaktów interpersonalnych, a także pełnienia ról w społeczeństwie. Proces ten trwa przez całe życie. Największy jest w okresie dzieciństwa i młodości - jest to tzw. socjalizacja pierwotna, w okresie dorosłości mówimy o socjalizacji wtórnej.
- podstawowa kategorią analizy tej teorii jest pojęcie korzystania ze środków masowego komunikowania. Socjalizacja może być rozważana w 4 płaszczyznach : 1 . ilość czasu poświęcanego na odbieranie przekazów masowych; 2. role społeczne pełnione przez osoby w procesie komunikowania 3. motywy selekcji srodków przekazu i treści 4. zaufanie jakim darzy się środki masowe.
W teoriach tych akcent nie jest położony na mass- media, ale na odbiorcę. Pytamy o użytek jako media czynia odbiorcy.
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz