To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład 7
KOŁO JAKOŚCI
Produkt rozpatrywany jest głównie w aspekcie rynkowym- przez pryzmat potrzeb konsumenta.
Technika technologia odgrywa rolę wtórną. Produkt jako element strategii marketingowej jest agregatem pewnych właściwości Głównym elementem są funkcje podstawowe produktu.
Funkcje podstawowe są odzwierciedleniem relacji zachodzących pomiędzy produktem a celem któremu on służy i uzasadnia jego istnienie na rynku. Produkt, cele to relacje, które mówią o funkcjonalności produktu, ale funkcje główne mogą być spełnione przez produkty w różnym stopniu. Relacje miedzy produktem a stopniem realizacji celu decydują o wydajności produktu, która odzwierciedla stopień intensywności wykonania jego funkcji.
Jakie są podstawowe cechy produktu:
funkcjonalność(prod. - cel)
wydajność(prod. - stopień realizacji celu)
Funkcje dodatkowe są innym elementem właściwości produktu - odzwierciedlają relacje zachodzące między produktem a człowiekiem jako jego użytkownikiem. (wygoda użytkowania + estetyka produktu = funkcje dodatkowe). Mogą mieć one nawet większe znaczenie niż funkcje podstawowe- np. moda(mini w zimie, obuwia na wysokim obcasie)
Koncepcja cyklu życia produktu na rynku- przedstawia rozwój produktu mierzony wielkością jago sprzedaży na przestrzeni czasu (od wprowadzenia na rynek do momentu, gdy zostaje wycofany z rynku), cykl ten jest odmienny dla różnych produktów, a zależy od:
rodzaju produktu (spożywcze, trwałego użytku)
możliwości różnicowania produktu
podatności produktu na zmiany koniunkturalne
? zmian w technologii
struktury podmiotu działalności na rynku
5 faz: (klasyczny cykl życia produktu):
1. rozwoju
2. wzrostu
3. dojrzałości
4. nasycenie
5. spadku (schyłku produktu)
Ad. 1
Wejście na rynek, wielkość sprzedaży stosownie niska, tempo przyrosty stosunkowo
wolne, przedsiębiorca ma prawo założyć, że zysk będzie minimalny lub nawet straty
Ad. 2
Wysokie tempo wzrostu sprzedaży, korzystny wpływ na relację kosztów i zysków
Ad.3
Zaczyna się zaznaczać spadek tempa przyrostu sprzedaży, już się przejawia nasycenie
Ad.5
Wyraźny spadek wielkości sprzedaży, wzrost kosztów jednostkowych wytwarzania, spadek zysków i skłania to przedsiębiorcę do wycofania produktu z rynku
Nie można w nieskończoność przedłużać cyklu życia produktu! Trzeba znać cykl życia produktu,
ale każda faza wymaga innego podejścia.
(…)
…, wywołują popyt restytucyjny związany z odczuwaniem konieczności wymiany produktu, dotychczas posiadany na nowy telefon komórkowy
4. nowości komplementarne- produkty pozwalające na lepsze wykorzystania produktów już posiadanych( antena satelitarna)
Przedmioty rozwoju ( cele):
Poszukiwanie pomysłów
Selekcja pomysłów
Analiza
Rozwój
Testy w terenie
Komercjalizacja - sukces nowego produktu …
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)