klasycyzm we Francji - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 434
Wyświetleń: 1778
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
klasycyzm we Francji - omówienie - strona 1 klasycyzm we Francji - omówienie - strona 2 klasycyzm we Francji - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

KLASYCYZM WE FRANCJI
opracowały: W połowie XVIII w. następuje wyraźny odwrót od bujnego baroku i kapryśnego rokoka. Znana jest zasada, że faza artystyczna, która przeżyła swą użyteczność, albo związek z tematem wygasa w ciągu kilku dekad. Jest to bardzo przypadkowe, że style te skończyły się tak nagle. Z bardziej rzeczowymi i wyraźnymi imperiami obejmującymi teraz polityczną władzę, Europa zwróciła się ku bardziej wstrzemięźliwej architekturze klasycznej.
Jednym z powodów była zmieniająca się atmosfera polityczna w Europie od początku XVIII w. osiągając szczyt w czasie rewolucji francuskiej 1789, która zdawał się prowadzić architektów i ich klientów do poszukiwania w ich budynkach takiej ciągłości i znaczenia, których barok nie mógł dostarczyć. Z drugiej strony barok rozwinął się tylko w pewnych krajach, a wraz ze zmianą równowagi władz, architektura uprzywilejowana przez takie kraje jak Francja i protestanckie Niemcy została teraz zastąpiona przez ich własną. Jednak decydującym czynnikiem w zerwaniu z barokiem był świeży entuzjazm, który znalazł wyraz w modnych gustach tego czasu.
Klasycyzm dzielimy na trzy fazy o niezbyt wyraźnych granicach i różnicach. Pierwsza faza, zwana we Francji stylem Ludwika XVI (Louis XVI), trwa mniej więcej do końca XVIII w. Drugą związaną z panowaniem Napoleona I, nazywamy stylem Cesarstwa (empire). Ten kierunek zanika dość nagle we Francji po upadku Napoleona (1815r.) i nastaniu reakcyjnych rządów Burbonów. Poza Francją empire trwa jeszcze dość długo i rywalizuje z fazą trzecią, neoklasycyzmem, zwanym też klasycyzmem XIX.
Architekturę klasycyzmu określa grecka lub rzymska fasada świątynia z trójkątnym przyczółkiem i kolumnowym portykiem. Z mianem „klasycyzmu” kojarzą się takie cechy, jak monumentalizm, osiowość i surowe, pozbawione dekoracji formy, a także „szlachetna prostota i spokojna wielkość”, które niemiecki badacz starożytności Johann Joachim Winckelmann stawiał za ideał. Jeśli chodzi o kryteria stylowe, klasycyzm uchodził za ucieleśnienie rozsądnej, racjonalnej architektury i odzwierciedlenie nowego, opartego na rozumie porządku społecznego. Panteon w Rzymie (118 r.-126 r.) Marcus Agrippa
PANTEON w PARYŻU 1755-1790

(…)

… to pod Austerlitz. Łuk Triumfalny został zaprojektowany w 1806 roku, ale jego budowa została ukończona w 1837 roku. Znajduje się na placu Gwiazdy (Place d'Etoile),obecnie Charlesa de Gaulle'a, z którego rozchodzi się promieniście 12 ulic. Dzięki doskonałemu ustawieniu w linii prostej widać z niego inną klasycystyczną budowlę - łuk Carrusel projektu Ch.Percier'a i P. F. L. Fontaine'a. Wzorowany jest na Łuku Tytusa…
…-1777 trwały jeszcze prace przy fasadzie zachodniej. Budowla ma wymiary 113 m długości, 58 szerokości i 34 wysokości, dzięki czemu jest to największy kościół na lewym brzegu Sekwany i drugi co do wielkości w mieście. Autorami projektu elewacji frontowej byli G. N. Servandoni oraz J. F. T. Cherglin. Elewację stanowi dwukondygnacyjny portyk, który podkreśla horyzontalność kompozycji, klasyczny przykład…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz