To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Architektura klasycyzmu w Anglii i we Francji Francja
Wpływy założenia wersalskiego
Jacques Ange Gabriel
Horyzontalne rozwiązania Hardouina Mansarta i kolumnady Luwru Perraulta
Pałace przy Place de la Concorde i Ecole Militaire
Jacques Germain Soufflot
Gotycka lekkość
Kościół Ste-Genevieve, późniejszy Panteon
Richard Mique - palladianizujący
Victor Louis - jako pierwszy zastosował porządek toskański w arch. Teatralnej
Jacques Gondoin - półkoliste audytorium w Ecole de Medicine
Jean-Francois Chalgrin - plan bazylikowy St Philippe du Roule
1795-97 przebudowa sali posiedzeń Rady Pięciuset w Palais Bourbon
Plan półkola, prototyp dla następnych izb reprezentantów i deputowanych Jednolite okrągło-łukowe arkady na solidnych toskańskich kolumnach wzdłuż paryskiej rue des Colonnes 1798 Nicolas Anotine Vestrier. 1802 - poł XIX w porządkowanie dzielnicy w rejonie ulic i placów: Rivoli, Piramides, Castiglione i Vendome - wzorcowe rozwiązanie paryskiej ulicznej fasady z porte-fenetrami (balkony wsparte na międzyarkadkowych pilastrach) i dachami mansardowymi. Projekt wg. przybocznych architektów Napoleona Pierre-Francois-Leonard Fontaine i Charles Percier.
1806-10 Kolumna Wielkiej Armii - Jacques Gondoin; wzorem Kolumna Trajana
1806-1808 Łuk Triumfalny du Carroussel między Luwrem a Tuileriami - cokół pof złupione w Wenecji konie Św. Marka; Percier i Fontaine
1806-37 Łuk na placu Etoile - nawiązanie do Porte St Denis (dzieła Blondela); Chalgrin, oprawa rzeźbiarska: Francois Rude, Antoine Etex, Jean Pierre Cortot, attyka Abela Bloueta
Palais Bourbon
Kolumnowy portyk 1806-1808 Bernard Poyet
Rzeźby Cortota 1837-41
Egipski obelisk na Placu de la Concorde 1833 za króla Ludwika Filipa
Kościół La Madelaine 1806 Pierre Alexandre Vignon 1807-45 - napoleońska Świątynia Chwały, pseudoperypter otoczony koryncką kolumnadą
Paryska Giełda 1808-15 wg projektu Alexandre Theodore Brongniart
Przebudowa Odeonu w duchu klasycznym
Gmach Ministerstwa Spraw Zagranicznych 1814-36 wg projektu z 1810 J.C. Bonnarda - inspiracja renesansem
W czasach Restauracji stopniowo przybywa neorenesansu. Dominację zdobywa podczas monarchii lipcowej i w pierwszych latach II Cesarstwa. Klasycyzm francusku inspirował się barokiem rzymskim do pewnego czasu.
Anglia
Bracia Adam
Neoklasycystyczne wnętrza i zespoły fasadowe
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)