Marek Zgórniak sztuka XIX wieku - Malarstwo romantyczne we Francji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 119
Wyświetleń: 903
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marek Zgórniak sztuka XIX wieku - Malarstwo romantyczne we Francji - strona 1

Fragment notatki:

Malarstwo romantyczne we Francji Hiszpańska dygresja
Francisco Goya y Lucientes
Hiszpan, od 1776 projektuje gobeliny dla manufaktury królewskiej Santa Barbara, 1780 zostaje członkiem madryckiej Akademii San Fernando i jej dyrektorem w 1783, nadworny malarz Karola IV 1789, 1799 pierwszy malarz królewski
Portrety reprezentacyjne rodziny królewskiej
Seria Kaprysy 1799 - kpi i szydzi ze wszystkiego
Maja ubrana i rozebrana (Maja księżną Alba)
Kiedy rozum śni budzą się demony
Ty tego nie możesz
Nie było rady
Seria graficzna Okropności Wojny 1808-13
Powstanie madryckie 2 maja, 1814
Rozstrzelanie powstańców madryckich 3 maja, 1808
Tauromachia - cykl Walka Byków
Przysłowia
Szaleństwa - litografia
Reprezentanci francuskiego romantyzmu:
Theodore Gericault
Eugene Delacroix
Francois Edouard Picot
Michel Martin Drolling
Akademicki historyzm
Horace Vernet - batalista, efektowne epizody
Leon Cogniet - akademik
Ary Scheffer
Paul Delaroche - eklektyk, mistrz sensacyjnej historycznej anegdoty
Achille Etna Michallon - pejzażysta, idealizm
Jean Baptiste Camille Corot Pejzażysta, skupia się na samym malarsko pojętym przedmiocie, jest zapowiedzią impresjonistów, wzoruje się na Poussin, Lorraine, Vernet, przebywał we Włoszech, studiował rzymskie zabytki, podróżował, utrzymywał bliskie kontakty z malarzami szkoły barbizońskiej i z Pissarrem, Katedra w Chartres 1830
1831-33 studia plenerowe w okolicach Fontainebleau
Nastrojowe, przymglone, stonowane krajobrazy, zatarcie konturów, miękki modelunek form, światło, zwiewne, rozmarzone postacie: Poranek 1850, Wspomnienie z Mortefontaine (1863), Wspomnienie z Włoch (1864)
Hagar na pustyni 1835
Święty Hieronim 1837
Homer i pasterze 1844-45
Motywy liryczno-sielankowe
Studia postaci kobiecych: akt Marietty (1843), Melancholia (1850), Toaleta (1859), Kobieta z perłą (1868-70), Kobieta w błękicie (1874)
Francois Edouard Bertin - klasycysta, wielbiciel Ingresa, dyscyplina rysunkowa formy
Theodore Aligny - klasycysta, idealizował, szukał piękna i tematów
II generacja - romantyczna malowniczość, swoboda, indywidualizm
Bracia Achille i Eugene Deveria
Nicolas Francois Octave Tassaert
Camille Flers - pejzażysta
Paul Huet - pejzażysta, tworzy z wyobraźni, widzi naturę w sposób poetycki, pejzaże komponowane
Eugene Isabey - pejzażysta, tematyka historyczna rodzajowa
Alexandre Gabriel Decamps - orientalista


(…)

… w porewolucyjnej Francji. Głównym ośrodkiem Paryż
Honore Daumier
Grafik, uprawiał karykaturę polityczną i obyczajową, malarz, rzeźbiarz, samouk, współpracownik pisma Caricature 1830-35, wymyślił „króla gruszkę” - wizualną metamorfozę Ludwika Filipa oraz inscenizację tronującego króla jak Gargantui, pracuje również dla pisma Charivari, ośmiesza spory klasyków z romantykami
Rue Transnonain1834 - krwawa pacyfikacja…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz