Środowisko warszawskie i krakowskie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1099
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Środowisko warszawskie i krakowskie - strona 1 Środowisko warszawskie i krakowskie - strona 2 Środowisko warszawskie i krakowskie - strona 3

Fragment notatki:


29-03-2011
ŚRODOWISKO WARSZAWSKIE Antoni Brodowski (1784-1832) - Parys w czapce frygijskiej , ok. 1813-14 - nawiązuje do dzieł Davida (przed. zaloty Parysa i Heleny) - Hektor czyniący wobec Heleny wyrzut Parysowi , iż do boju nie idzie , 1821 - redukcja wątku narracyjnego, płytka przestrzeń, wpływ greckiego malarstwa wazowego i fryzów greckich, zastygłe gesty, brak emocji, posągowość, rzeźbiarskość figur -jeden z najważniejszych malarzy początku XIX w., doskonale wykształcony, z rodziny szlacheckiej, pocztowo kształcony na geometrę, wyjeżdża do Paryża gdzie pobiera lekcje rysunku u ucznia Davida, miniaturzysty, po trzech latach powraca do Warszawy - stypendium w Paryżu bez sprecyzowanego programu edukacji , Luwr ( w epoce napoleońskiej wzbogacony), początkowo zamierza kształcić się u Davida, rezygnuje z regularnej edukacji u Davida, w końcu u Gérarda (Gérard - ulubieniec Napoleona, elit paryskich, Brodowski wchodzi w to środowisko) - władze Księstwa Warszawskiego odmawiają wsparcia finansowego, Brodowski wbrew nakazom pozostaje w Paryżu, udaje mu się przetrwać dzięki prywatnej pomocy, dokańcza obraz, który rozpoczął w Paryżu -karnie zesłany do szkoły w Kielcach (jako nauczyciel), decyduje się na pracę w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, dorabia portretami - 1819 - przełomowa wystawa, katedra malarstwa w ASP, zmiana sytuacji osobistej -umiera Bacciarelli -klasycyzm w rygorystycznej postaci , po raz pierwszy klasycyzm zostaje doceniony ( gdy we Francji już prawie romantyzm) - Gniew Saula na Davida , 1815 (okres paryski) - temat biblijny, po tym jak David pokonuje Goliata, wygnanie Davida, syn Jonatan, teatralizacja , dramatyczne przedstawienie, nacisk na erudycyjną stronę malarstwa (strona kostiumologiczna, rekwizyty, semickie rysy, orientalizująca architektura) - sztuka surowa, synonim nowoczesności w Polsce, nie interesuje go rodzima historia, współczesność - Edyp i Antygona , 1828 (rycina wg Gérarda Belizariusz ) - konkurs, surowa, prosta kompozycja, efekty protoromantyczne, koloryt, antykizująca głowa Antygony, widoczne oddziaływanie Gérarda - twórca pierwszego stricte akademickiego nauczania (wzory francuskie) - Co stanowi szkołę malarstwa - Brodowski -rezygnacja z kopiowania sztychów, umiejętne dobieranie programu, szkicowanie gipsów antycznych (precyzja oddawania kształtu), studia z żywego modela, nauki pomocnicze (kostiumologia, archeologia…), nie za długo żeby nie ograniczać indywidualności - wolny od wpływów tradycji stanisławowskiej, pierwsze płótno - Aleksander I nadaje dyplom Uniwersytetowi Warszawskiemu w 1816 r. , 1828 (szkic olejny) - mitologizacja wydarzeń współczesnych, klasycyzująca architektura, obraz wykończony niezachowany, pean na cześć wielkich osób jego czasów - portret (już w Paryżu) - najwybitniejszy polski portrecista pierwszej połowy XIX w. - Portret Aleksandra Batowskiego

(…)

…, 1820-30 - Krajobraz górski z wodospadem, ok. 1820 - Ratowanie rozbitków, przed 1850 -zależny od Salvatora Rosy, pejzaże Claude Lorraina, przygotowuje drogę do nastrojowego romantycznego pejzażu Henryka z Minterów Beyerowa (1782 -1855) - kształci się u przedstawiciela biedermeieru, zależność od malarstwa holenderskiego
- Ilustracje do Śpiewów historycznych J. U. Niemcewicza, wyk. J. Frey tworzony…
… rynku w dniu 24 III 1794 (sztafaż rodzajowy, ale rys obyczajowości , nawiązanie do pracy Smuglewicza) - dekorował wnętrza domów mieszczańskich (np. przy Floriańskiej) -potencjał emocjonalnego zaangażowania, bp Woroniczy -dekoracja wnętrz Collegium Maius -Wojsko kościuszkowskie pod Igołomią - Obóz Kościuszki pod Bosutowem -Wprowadzenie na rynek krakowski dział rosyjskich zdobytych pod Racławicami…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz