MALARSTWO XVIII W. WE FRANCJI (PRZEDKLASYCYSTYCZNE). Antoine Watteau (1684-1721)
Lekkość rysunku, wdzięk, wytworność, muzyczność, rytmiczność, wpływ Rubensa, Tycjana Veronese, brak wielkiego tematu dzieła sztuki, sceny parkowe, pasterskie, przyciszony koloryt, barwy załamane, delikatne, powściągliwość dyskrecja, brak linii ograniczającej formę, operowanie płaszczyznami zróżnicowanymi pod względem światła i odcieni barwnych, swoboda układu, świetlista atmosfera, forma środkiem do wyrażenia myśli i uczuć, malarz-poeta
- Wyjazd na Cyterę 1717 - dwa opracowania berliński i paryski, - Sąd Parysa
- La Finette
- szyld handlu dzieł sztuki Gersainta 1720
- pastorałka drezdeńska
- autoportret
Jean Baptiste Pater
tzw. „małpa Watteau”
Nicolas Lancret tzw. „małpa Watteau”, ilustrator życia obyczajowego wyższych sfer społecznych XVIII w
- Śniadanie z szynką
- baletnica Camargo
Jean Francois de Troy (1679-1752)
Dyrektor francuskiej ASP, wpływ Lancreta i Veronese, autor kartonów do gobelinów
- Śniadanie z ostrygami 1737 w Wersalu
- obraz wotywny do kościoła Św. Genowefy - 8 kartonów do Historii Estery - 8 kartonów do Historii Jazona
Jean Baptiste van Loo (1684-1745)
- Ustanowienie Orderu Św. Ducha przez Henryka III
Francois Lemoine (1688-1737)
kolorysta
- szkic dekoracji plafonu Biblioteki Narodowej w Paryżu
- plafon w Sali Herkulesa w Wersalu
Charles Natoire (1700-77)
Dyrektor Akademii Rzymskiej, twórca kartonów do gobelinów
- 4 kartony do Historii Marka Antoniusza
- 10 kartonów do Historii Don Quichota
Popularne portrety gł. kobiece w okresie rokoka, historyzowane i mitologizowane
Jean Marc Nattier (1685-1766)
Portrecista, próbował sił w tematyce mitologicznej, nadworny malarz królowej Marii Leszczyńskiej i jej 6 córek tzw. Mesdames da France, które przedstawiał jako mitologiczne boginie lub w sposób rodzajowy, wdzięk, dekoracyjność, miękkość, wytworność
- rysunki sangwiną wg. Historii Marii Medici Rubensa
1 poł XVIII w przełamywanie akademizmu włoskiego, zerwanie z wielkimi tematami na rzecz portretu i lekkiej tematyki fetes galantes
Od 1750 chęć przywrócenia wielkiego malarstwa, ideałem antyk, przywrócenie akademizmu ale nie papieskiego lecz antycznego, cesarskiego bądź republikańskiego.
1748-51 przełom, wyprawa archeologiczna do Włoch zorganizowana pod patronatem pani de Pompadour przez jej brata markiza de Vandieres
(…)
… nieistniejące całości
- widok Wielkiej Galerii Luwru w stanie ruiny (w którą nigdy nie popadła)
Jean Baptiste Simeon Chardin (1699-2779)
Malarz martwych natur i rodzinnego życia środowiska mieszczańskiego (tematy ulubione w Holandii XVII w), rodzajowość, codzienność, trzeci najważniejszy malarz francuski XVIII w obok Watteau i Fragonarda, spokój prostota, z biegiem czasu uproszczenie tematyki, zanik postaci…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)