Marek Zgórniak - malarstwo we Francji w XVIII w.

Nasza ocena:

3
Pobrań: 315
Wyświetleń: 1204
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marek Zgórniak - malarstwo we Francji w XVIII w.  - strona 1

Fragment notatki:

Jacques-Louis David, jego szkoła i oddziaływanie Rozwój malarstwa we Francji w XVIII w.
Jacques Louis David
Paryżanin, jakobin, członek Czwartej Sekcji Instytutu utworzonej w miejsce Akademii, dokumentuje i gloryfikuje napoleońskie kampanie, portrecista
Przysięga Horacjuszy
Brutus przyjmujący ciała skazanych na śmierć synów 1789 - na Salonie po zburzeniu Bastylii
Przysięga w Sali do gry w piłkę - zbiorowy portret-dokument jako pomnożona wersja Horacjuszy
Porwanie Sabinek - jako apel o ogólnonarodową zgodę i pojednanie
Konny wizerunek gen. Bonaparte na Przełęczy Św. Bernarda
Koronacja cesarska 1804
Rozdanie cesarskich orłów Leonidas w Termopilach 1814
Portret Pani Recamier
Małżeństwo Seriziat
Portrety pań i panów z Gandawy
David stał na czele szkoły, która po roku 1795 zajęła miejsce Akademii. Miał ponad 400 uczniów różnej narodowości (m.in. Girodet, Gericault), jednak żaden nie poszedł w jego ślady. O znaczeniu Davida miała świadczyć nie jego szkoła, ale stworzona przez niego własna klasycystyczna formuła malarstwa. Cechuje ją puryzm, związek z rzeźbą i architekturą, geometryczna logika, archaiczna prostota porządków, oszczędność detali, precyzja modelunku, czytelność kompozycji, heroiczny patos póz i gestów, umiejętność redukcji, rzeczowość
Joesph Maria Vien
Mistrz i nauczyciel Davida, jako pierwszy połączył frywolny wdzięk rokoka z elegancją malarstwa z Herculanum i Pompei, złonek Czwartej Sekcji Instytutu utworzonej w miejsce Akademii,
Francois Andre Vincent
członek Czwartej Sekcji Instytutu utworzonej w miejsce Akademii, nawiązuje do Rubensa (tematyka historyczna), ekspresja (Gericault) La Maraichere z Lyonu (prawdopodobnie)
Jean Baptiste Regnault
Trzy Gracje - nawiązuje do renesansu
Pierre Paul Prud'hon
Jakobin, nawiązuje do renesansu, Rafaela, Leonarda, Correggia i szkoły parmeńskiej, do kontrastów walorowych Caravaggia, do aleksandryjskiego i pompejańskiego hellenizmu
Portret pani i pana Anthony 1796 - naturalna swoboda i intymność
Portret cesarzowej Józefiny 1805 - melancholia
Kain czyli Sprawiedliwość 1804-1808 - alegoryczna kompozycja d;a paryskiego Pałacu Sprawiedliwości
Pomsta ściga Zbrodnię 1804-1808 - dynamiczna, zbudowana na diagonalnych i gwałtownych kontrastach kompozycja Porwanie Psyche 1804-1808 - sentymentalno-liryczna kompozycja
Uczniowie Davida:
Anne Louis Girodet Trioson
Osjan i Fingal - skojarzenie z bohaterami napoleońskich kampanii, heroiczno-alegoryczny zamysł obrazu


(…)

… Akademii Francuskiej w Rzymie, na wystawie światowej 1855 poświęcono artyście osobny retrospektywny przegląd największych jego osiągnięć; pod koniec życia malarz odchodzi w krąg swoich wizji i marzeń, pozornie klasyczny i klarowny staje się mroczny, skomplikowany, romantyczny, nawiązuje do archetypów erotyzmu
Portret Pierwszego Konsula
Portret Panny Riviere 1805
Portret Pani Riviere 1805
Edyp i Sfinks…
… gestów, ekspresja mimiki, wystudiowane pozy
Fedra
W malarstwie francuskim widoczna jest poetyka snów jaki i poetyka faktów, historia. W związku z kampaniami Napoleona wynikła potrzeba dokumentowania i komentowania wydarzeń. Właściwego rozmachu tematyka wojen napoleońskich nabrała dopiero w twórczości Grosa
Jean Anotine Gros
Uczeń Davida, dokumentuje i gloryfikuje napoleońskie kampanie, batalista…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz