Sobiera_ska. Notatka składa się z 4 stron.
KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA
TEMAT GIMNASTYKA MÓZGU (dr Paul Dennison) Metoda polegająca na stymulowaniu przepływu informacji przez mózg, oraz na pobudzaniu wrodzonej zdolności do nauki i maksymalnej sprawności umysłu. Ćwiczenia gimnastyki mózgu integrują go w trzech wymiarach (lateralność, ześrodkowanie, skupienie), pozwalając na swobodny przepływ informacji między zmysłami i pamięcią. Dzięki temu następuje nowe uczenie i ekspresja. Likwidują stres, pozwalają na podwyższanie potencjału twórczego i poznawczego. Ćwiczenia wpływają na poprawę w dziedzinie uczenia się, ekspresji, zdolności ruchowych, w nastawieniu, w skupieniu uwagi, zdyscyplinowaniu, a nawet w zachowaniu. Metoda jest skierowana do każdego człowieka niezależnie od jego intelektualnego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju. Praktyka wskazała niezwykłą skuteczność tej metody w pracy z dziećmi. Metoda może być zastosowana podczas pobytu dziecka w przedszkolu lub w szkole. Może być sposobem na przygotowanie dzieci do działania lub przerywnikiem podczas licznych sytuacji edukacyjnych. Ćwiczenia mają liczne walory stymulujące rozwój dziecka.
Oto kilka propozycji: Ruchy naprzemienne - aktywność Ruch polega na jednoczesnym wyciągnięciu jednej ręki w kierunku przeciwnej nogi. Można wykorzystać własną inwencję i wymyślać wiele różnorodnych form tych ćwiczeń. Ćwiczyć można przy różnej muzyce - według upodobań. Docelowe są ruchy płynne, bardzo wolne.
Efekty ćwiczenia:
koordynują pracę rąk, zręczność,
wzrokowe, słuchowe, kinestetyczne przekraczanie linii środkowej, poprawiają wymowę, pisownię, umiejętności słuchania, czytania i rozumienia,
koordynują lewą i prawą stronę ciała, poprawiają oddychanie i gibkość ciała,
ćwiczą lewe i prawe oko, usprawniają narząd wzroku, a także pracę narządów słuchu,
stymulują chłonność półkul mózgowych, ułatwiają opanowanie materiału i jego późniejsze odtwarzanie.
Pozycja Dennisona - pozytywność Ćwiczenie składa się z dwóch części. 1. Wygodny siad, skrzyżowane nogi (stopy lewa na prawą lub odwrotnie). Ręce na krzyż, zaplecione dłonie, oparte o mostek. Zamknięte oczy i głęboki oddech, przyciskanie języka do podniebienia. 2. Powrót do normalnej pozycji, stopy oparte o podłogę, złożenie rąk tak, aby stykały się opuszkami palców, pozostanie w tej pozycji około dwóch minut, głęboko oddychając. UWAGA! Ćwiczenia te można wykonywać również leżąc lub stojąc.
Efekty ćwiczenia:
osiągnięcie stabilności emocjonalnej,
wzrost koncentracji i skupienia uwagi,
poprawna wymowa i umiejętność uważnego słuchania,
(…)
… stabilności emocjonalnej,
wzrost koncentracji i skupienia uwagi,
poprawna wymowa i umiejętność uważnego słuchania,
uaktywnia korę czuciową i ruchową jednocześnie w obu półkulach mózgu, język na podniebieniu - łączy układ limbiczny z płatami czołowymi.
Leniwe ósemki
Polega na wodzeniu kształtu położonej ósemki zawsze w kierunku od środka w lewo w górę. Środek ósemki musi być na wysokości naszego ciała…
… (podążanie wzrokiem za ręką),
kodowanie i odszyfrowanie informacji pisanej, usprawnianie czytania (wodzenie oczami od lewej do prawej strony),
czytanie i rozumienie ( skojarzenia pamięci długotrwałej),
zdolność odpoczynku mięśni oka podczas czytania,
eliminacje zaburzeń typu: przestawianie liter, sylab, wyrazów w czasie czytania i pisania.
Symetryczne rysowanie
Dowolne tzw. bazgranie jednocześnie obiema rękoma w taki sposób, jakby ręce były swoim własnym lustrzanym odbiciem (w powietrzu, na dużej płaszczyźnie, na tablicy itp.).
Efekty ćwiczenia:
stymulacja koordynacji: ręka - oko w różnych polach widzenia,
przekraczanie kinestetycznej linii środkowej, rozróżnianie lewej i prawej strony,
orientacja przestrzenna, wzrokowe rozróżnianie symboli, kształtów oraz ich kodowanie,
poprawne pisanie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)