kierowanie zespołami - podejście środowiskowe, omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 602
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
kierowanie zespołami - podejście środowiskowe, omówienie - strona 1 kierowanie zespołami - podejście środowiskowe, omówienie - strona 2

Fragment notatki:

PODEJŚCIE ŚRODOWISKOWE System mechanistyczny: system o charakterze biurokratycznym
System ograniczony: jest to system charakteryzujący się brakiem formalności, praca w grupach i otwartością w komunikowaniu się. ZMNIEJSZANIE ORGANIZACJI
Zmniejszanie(kurczenie się) organizacji: jedna z odmian restrukturyzacji prowadząca do ograniczenia wielkości organizacji - przekształcenie się w elastyczniejsze struktury odchudzone szybciej reagujące na gwałtowne zmiany.
RODZAJE STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH Organizacja funkcjo nalna: rodzaj organizacji, w której w jednej jednostce grupuje się osoby zajmujące się określoną działalnością funkcjonalną, na przykład marketingową lub finansową.
Organizacja według wyrobu: rodzaj organizacji podzielonej na zakłady, grupujące tych, którzy zajmują się produkcją i marketingiem jednego wyrobu lub grup pokrewnych wyrobów.
Organizacja według rynku: rodzaje organizacji podzielonej na zakłady, grupujące tych, którzy działają na terenie lub mają do czynienia z określoną grupą klientów.
Zakład : duży dział organizacji, przypominający odrębne przedsiębiorstwo.
ORGANIZACJA O STRUKTURZE MACIERZOWEJ Struktura macierzowa : struktura organizacyjna, w której dany pracownik podlega jednocześnie kierownikowi funkcjonalnemu i kierownikowi programu lub zespołu.
FORMALNA A NIEFORMALNA STRUKTURA ORGANIZACYJNA Nieformalna struktura organizacyjna: nie zapisane w dokumentach i oficjalnie nie uznawane wzajemne stosunki miedzy członkami organizacji, nieuchronnie pojawiające się w wyniku osobistych i grupowych potrzeb pracowników.
Podsumowanie Wyjaśnić cel decyzji dotyczących projektu organizacji: Członkom organizacji potrzeba trwałych, zrozumiałych ram odniesienia, w których mogą wspólnie działać na rzecz celów organizacji. Projektowanie organizacji jest procesem podejmowania decyzji o właściwych sposobach dzielenia i koordynowania działań organizacji w świetle jej celów i strategicznego planu oraz warunków otoczenia, w którym plan będzie realizowany.
Opisać logiczne związki między podziałem pracy, departamentalizacją, hierarchią i koordynowaniem: Menadżerowie podejmują decyzje dotyczące organizacji, posługując się czterema podstawowymi elementami budowy organizacji. Do elementów tych należą: podział pracy, departamentalizacja, hierarchia i koordynowanie. Podział pracy, zwany też specjalizacją zadań, opiera się na spostrzeżeniu, że wydajność wzrasta dzięki specjalizacji zadań, chociaż nadmierne ich uproszczenie może prowadzić do alienacji. Zadania zdefiniowane w wyniku podziału pracy można logicznie grupować w działach (departamentalizacja). Układ działów zależy od możliwości do przyjęcia przez kierowników danej organizacji rozpiętości kierowania. Układ ten, mający postać wielu szczebli, nosi nazwę hierarchii . Koordynowanie jest procesem integrującym cele w organizacji i nieuchronną specjalizację związaną z podziałem pracy i departamentalizacją. Koordynowanie wymaga utworzenia kanału komunikacji między ludźmi wykonującymi odmienne rodzaje pracy i mającymi inne spojrzenie na organizację w zależności od realizowanych przez nich zadań.

(…)

… struktury organizacyjne- do twórczej działalności i do reagowania na otoczenie spowodowała podejmowanie wielu eksperymentów z tymczasowymi, doraźnymi, a nierzadko mniejszymi formami organizacyjnymi. Tak zwana kooperacja wirtualna będzie powszechnie stosowanym sposobem wdrażania tego, co Tom Peters nazywa „niezbędną dezorganizacją” . Jest to sieć niezależnych firm powiązanych na określony czas za pomocą…
…, organizowania i koordynowania działalności organizacji- zapewnia stabilizację i pomaga członkom organizacji współpracować w osiąganiu celu. Są trzy rodzaje formalnych struktur organizacyjnych: funkcjonalna, według wyboru lub rynku, macierzowa. Omówić przyczyny istnienia organizacji nieformalnych. Już od czasów Chestera Bernarda teoretycy organizacji dostrzegali , że tak zwana organizacja nieformalna ułatwia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz