kierowanie zespołami - operacjonalizacja strategii, omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1239
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
kierowanie zespołami - operacjonalizacja strategii, omówienie - strona 1 kierowanie zespołami - operacjonalizacja strategii, omówienie - strona 2

Fragment notatki:

OPERACJONALIZACJA STRATEGII Plan jednorazowy- szczegółowy przebieg działań , wykorzystywany jedynie jednorazowo lub okazyjnie do rozwiązania problemu, który nie występuje w sposób powtarzalny.
Program- plan jednorazowy, który obejmuje stosunkowo duży zbiór działań organizacji i określa główne etapy osiągania celu, kolejność, czas trwania i terminy zakończenia oraz jednostki odpowiedzialne za każdy etap.
Projekt- mniejsza, odrębna część programu.
Preliminarz budżetowy- formalne, ilościowe określenie zasobów przeznaczonych w danym okresie na poszczególne programy lub projekty. Plan trwale obowiązujący- ustalony zbiór decyzji wykorzystywany przez kierowników przy zajmowaniu się powtarzającymi się działaniami organizacji( zasady postępowania, procedury i reguły)
Zasada postępowania- plan trwale obowiązujący, zawierający ogólne wytyczne podejmowania decyzji.
Reguła- plan trwale obowiązujący, określający konkretne działania, jakie podjąć w danej sytuacji.
Procedura- plan trwale obowiązujący, zawierający szczegółowe wskazówki, w jaki sposób należy wykonywać określone, często lub regularnie powtarzające się działania w organizacji.
Zadania roczne- szczegółowo ustalone wytyczne określające, co należy zrobić w danym roku, aby osiągnąć strategiczne cele organizacji.
Zarządzanie przez cel (ZPC)- sformalizowany zbiór procedur, określający działania i analizujący postęp w dążeniu do osiągania wspólnych celów kierowników i ich podwładnych.
Elementy systemu ZPC Zaangażowanie- na każdym szczeblu organizacji
Ustalenie celów na najwyższym szczeblu zarządzania
Cele indywidualne- każdy kierownik i pracownik ma wyraźnie określony zakres i cel
Uczestnictwo- im większy jest udział kierownictwa i pracowników w ustaleniu celów, tym większe jest prawdopodobieństwo ich osiągnięcia.
Samodzielność w wykonywaniu planów-każdy ma dużą swobodę w wyborze sposobów realizacji celów.
Przeglądy efektywności- kierownicy i pracownicy spotykają się w celu omówienia przyjętych celów.
System Nagród- zachęty i nagrody przyczyniają się do wdrażania strategii, kształtując zachowanie indywidualne i grupowe.
Podsumowanie
Wyjaśnić kluczowe aspekty wdrażania strategii i jego związki z planowaniem strategicznym: Wdrażanie strategii polega na instytucjonalizacji i operacjonalizacji opracowanych strategii.
Opisać tezę Chandlera dotycząca wzrostu organizacji oraz rozwoju i jej strategii i struktury: Wdrażanie zależy w części od struktury organizacji. Chandler postawił tezę, że typowe organizacje amerykańskie przechodzą przez trzy fazy strategicznego i strukturalnego rozwoju, od organizacji jednozakładowej, poprzez funkcjonalną, do wielozadaniowej. Początkowo organizacja jest mała, mieści się w jednym miejscu, wytwarza jeden wyrób, ma jednego decydenta. Jednakże wzrost wielkości produkcji oraz nowe obiekty w innych miejscach stanowią nowe wyzwania. Organizacja staje się firmą z kilkoma jednostkami w terenie i biurem administracyjnym zajmującym się koordynowaniem, specjalizacją i ujednolicaniem jednostek terenowych. W marę wzrostu występuje integracja pionowa i organizacja przekształca się w funkcjonalną z pionem finansowym, marketingu, produkcyjnym i innymi. Wprowadza się sformalizowane systemy budżetowania i planowania. Wreszcie w trzeciej fazie organizacja podejmuje działalność w różnych sektorach i przekształca się w firmę wielozakładowa, która funkcjonuje niemal tak jak zbiór mniejszych przedsiębiorstw.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz