DOKTRYNY POLITYCZNE I PRAWNE - 17.11.2011r. Katolicka Nauka Społeczna - Nauczanie społeczne Kościoła.
Za początek uznaje się 1891r . - encyklika Rerum Novarum (Leon XIII).
Kościół nie zaakceptował zmian oświeceniowych - indywidualizmu, umowy społecznej.
Elementy : tomizmu, religia, koncepcja różnych osób dotyczy przede wszystkim funkcjonowania człowieka w społeczeństwie i państwie. Dobro wspólne - jest celem nadrzędnym, ważniejsze niż dobro jednostki, dążenie do niego umożliwia rozwój i doskonalenie etyczne jednostki, Zasada sprawiedliwości społecznej - cnota, Zasada subsydiarności - pomocniczość państwa, jest służebne wobec członków społeczności. Papież Leon XIII - postrzegany w Kościele jako liberał, papież nowoczesny. Przed nim Kościół legitymizował władzę, kazał się jej podporządkować. Zmiana nastąpiła po rewolucji francuskiej, Kościół zaczął ignorować przemiany polityczne w Europie. Nauczanie : krytykował doktryny lewicowe, socjalistyczne. Nierówność społeczna była czymś naturalnym. Encyklika "Libertas" (1888) - krytyka liberalizmu za wywyższenie jednostki. Dla Kościoła wolność, to wolność do czynienia dobra. Istnieją obiektywne granice wolności, których nie należy przekraczać np. przykazania.
Kościół zainteresował się zajęciem stanowiska w obawie przed odpływem wiernych. W "Rerum Novarum" mamy ostrą krytykę doktryny socjalistycznej. Papież stanął w obronie własności, jest ona naturalnym prawem człowieka, wynikiem i celem jego pracy. Pozwala pracownikowi zadbać o rodzinę, jest uświęconym obyczajem. Nie powinna być podporządkowana woli państwa.
Jednostka jest ważniejsza od państwa.
Państwo pomaga tylko tam, gdzie jednostki sobie nie radzą.
Mocna krytyka własności wspólnej, bo podważa ona działanie najważniejszej jednostki społecznej, czyli rodziny (bardzo tradycyjna i organicystycznie pojmowanej - ojciec, mężczyzna głowa rodziny, ma ją utrzymywać, posiada autorytet).
Rodzina - niezależna ekonomicznie, kształci dzieci. Postulaty Leona XIII w "Rerum Novarum": upowszechnienie własności,
solidaryzm społeczny - istnieje solidarny interes społeczeństwa, nie ma walki klasowej, solidaryzm miało umocnić upowszechnienie własności,
płaca pozwala na odkładanie pieniędzy by kiedyś móc mieć własność,
państwo jako organizm, instytucja wspólna dla wszystkich,
zaniedbywanie którejkolwiek grupy jest niesprawiedliwe,
celem państwa jest działanie dla dobra wspólnego. Człowiek: stworzony na obraz i podobieństwo Boga,
każdy jest równie ważny, ma taką samą godność,
nie oznacza to, że ta równość ma przełożenie na praktykę, istnieje różnorodność potencjału, różnorodność jest własnością, ludzie mają różne cnoty,
(…)
… indywidualizmu - jest on sprawcą upadku naturalnych wspólnot opartych na autorytetach (np. rodziny).
"O bezbożnym komunizmie" - 1937r.
Zarzuty Piusa XI:
laickość,
oparcie na przymusie,
fałszywa idea wolności,
odrzucenie prawidłowego autorytetu Boga,
walka klas,
droga rewolucji i terroru.
Piusowi XI zarzucano, że w równym stopniu nie przeciwstawił się faszyzmowi i nazizmowi.
3
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)