Teza XIV Kwestia społeczna: rozwiązania tzw. szkoły francuskiej i niemieckiej, encyklika Rerum novarum, Modernizm: kultura i nauka, Loisy, encyklika Piusa X - Pascendi Encyklika Piusa X - Pascendi 1907 W encyklice tej podał papież najpierw ogólną ocenę modernizmu, dopatrując się w agnostycyzmie i filozofii immanentnej źródła wszelkich błędów. W jej drugiej części potępił modernistyczną koncepcję krytyki biblijnej i subiektywne traktowanie Biblii, a także żądania modernistów w dziedzinie reform kościelnych. W ostatniej części podał środki do usunięcia zła modernizmu, polecając studium scholastycznej filozofii i teologii, powołanie w każdej diecezji consilium de vigilantia i uważną kontrolę piśmiennictwa katolickiego.
Do encykliki ustosunkowano się niejednakowo. Środowiska katolickie zachowawcze przyjęty ją z uznaniem jako jasne odróżnienie błędów od prawdy. Umiarkowane wysuwały zarzut, że daje ich omówienie i przedstawia środki przeciw nim, a nie wykłada nauki Kościoła w poruszanych zagadnieniach ani nie sięga do istotnych przyczyn ruchu, nazwanego modernizmem.
Encyklika Rerum novarum Leona XIII Główną przyczyną powstania encykliki były pielgrzymki francuskich robotników, umożliwiły one papieżowi kontakt z robotnikami fabrycznymi i bezpośrednie poznanie ich problemów
Ta encyklika uznała tworzenie związków za naturalne prawo robotników i pobudziła
do powstania katolickich organizacji robotniczych. Powstawały też chrześcijańskie partie, łączące działalność polityczną ze społeczną.
- Ostatecznie w sprawach najważniejszych opowiedziała się po stronie szkoły z Liège , która była spadkobierczynią myśli społecznej biskupa Kettelera i Unii Fryburskiej
- Uznała prawo państwa do regulowania spraw robotników, co pobudzało katolików z partii politycznych, by w jej duchu kształtować prawodawstwo
- Uznała za naturalne prawo tworzenia związków robotników i podała, co do tego konkretne wskazania - Unikała natomiast wszystkiego, co byłoby popieraniem totalitarnych aspektów działania, występujących często w ówczesnej doktrynie socjalistycznej. To stanowisko było konsekwencją przyjmowania indywidualistycznej koncepcji społeczeństwa i własności. Ogólnikowo mówiła o prawie do sprawiedliwej płacy.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)