Kategoria środowiska jako podstawowe pojęcie w pedagogice.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 658
Wyświetleń: 2261
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kategoria środowiska jako podstawowe pojęcie w pedagogice. - strona 1 Kategoria środowiska jako podstawowe pojęcie w pedagogice. - strona 2 Kategoria środowiska jako podstawowe pojęcie w pedagogice. - strona 3

Fragment notatki:

Z J AKICH P RZYCZYN K ATEGORIA Ś RODOWISKA S TAŁA S IĘ G ŁÓWNYMI , A W RĘCZ C ENTRALNYM I PODSTWOWYM P OJĘCIEM W YSTĘPUJĄCYM Z ARÓWNO W T RADYCYJNEJ J AK I W SPÓŁCZENEJ P EDAGOGICE S POŁECZNEJ W P OLSCE ? Środowisko :
Helena Radlińska : Zespół warunków, wśród których bytuje jednostka i czynników przekształcających jej osobowość, oddziaływujących stale lub przez dłuższy czas
Ryszard Wroczyński : Czynniki, struktury, które otaczają jednostkę
Aleksander Kamiński : Te elementy otaczającej struktury przyrodniczej, społecznej, kulturalnej, które działają na jednostkę krótko, lecz ze znaczną siłą samorzutnie lub kształtujących ją podniet
Ewa Marynowicz - Hetka : W rezultacie możemy powiedzieć, że środowisko to te elementy, które są bezpiecznie spożytkowane na osiągnięcie zamierzeń
Tadeusz Pilch : Źródła zewnętrzne bodźców rozwojowych, które wywołują zmiany w psychice i osobowości
Stanisław Kawula : Występują czynniki biopsychiczne, instytucjonalne, środowiskowe (i jego komponenty)
Koncepcja indywidualistyczna - środowisko od strony jednostki Koncepcja obiektywistyczna - środowisko „typowe” od strony zbiorowości i dostrzeganie sumy warunków ważnych dla rozwoju człowieka (Paweł Rybicki)
Znaczenie środowiska w życiu jednostki :
determinizm - istoty ludzkie są kształtowane przez środowisko przyrodnicze
idealizm pedagogiczny - jednostka jest tak wrażliwa na motywację wyższego rzędu, że jest ona w stanie przezwyciężyć wszystkie trudności
Helena Radlińska - wpływy środowiska na jednostkę i jednostki na środowisko
Człowiek - jednostka a środowisko postawa czynna, aktywna, otwarta
postawa bierna
postawa ochronna
Trzy pary środowisk wg Heleny Radlińskiej :
środki obiektywne (coś co jest wspólne wszystkim, ale różnie odczytywane) - środki subiektywne (wokół mnie, bliskie)
przestrzenne - o różnych granicach
materialne - niematerialne
Ś RODOWISKA W YCHOWAWCZE Odrębne środowisko społeczne, które grupa wytwarza dla osobnika mającego zostać jej otoczeniem po odpowiednim przystosowaniu. Istnieją trzy orientacje metodologiczne (wg Mikołaja Loiniarksiego): naturalistyczna - warunki, które sprzyjają naturalnemu wzrostowi i rozwoju jednostki pozytywistyczna - źródło bodźców stymulujące rozwój wychowanka z zastosowaniem stacji wychowawczych (np. nagród, kar) humanistyczna - środowisko jako układ społecznych interakcji świadomych podmiotów społecznych


(…)

… konkretnej sytuacji, gdyż to środowisko wychowawcze ma negatywny lub pozytywny wpływ na jednostkę:
pedagog szuka tych elementów środowiska, które są modyfikowane przez bezpośrednie celowe działania - istotne dla życia i rozwoju jednostki
Dwie analizy środowiskowe w pedagogice społecznej :
analiza typologiczna - zmienna do budowania wiedzy ogólnej o środowiskach, określonej kategorii społecznej i kulturowej…

Z JAKICH PRZYCZYN KATEGORIA ŚRODOWISKA STAŁA SIĘ GŁÓWNYMI, A WRĘCZ CENTRALNYM I PODSTWOWYM POJĘCIEM WYSTĘPUJĄCYM ZARÓWNO W TRADYCYJNEJ JAK I WSPÓŁCZENEJ PEDAGOGICE SPOŁECZNEJ W POLSCE?
Środowisko :
Helena Radlińska : Zespół warunków, wśród których bytuje jednostka i czynników przekształcających jej osobowość, oddziaływujących stale lub przez dłuższy czas
Ryszard Wroczyński : Czynniki, struktury…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz