Rezygnacja z pytania o człowieka. Katastrofa antropologiczna.
Wiek XIX- symptomy kryzysu humanistyki i filozofii. Celem nauk szczegółowych- zdobycie narzędzi, by działać, ale brak pytania . Każdy może mieć jakie chce poglądy. Archeus jest trudny do odkrycia, jest z subtelnej materii; możemy oddziaływać na niego materią subtelną. W naukach eksperymentalnych poszukujemy potwierdzenia naszej tezy- nie zawsze racjonalne, często użyteczne/ Kościół byłby niewiarygodny, gdyby upominał się o wiarygodność . Bergson Filozofia powinna być mocno zakorzeniona w doświadczeniu wieczności.
Każda teza znosi nową tezę w dzisiejszych czasach.
Filozofia jest nieustannym doświadczeniem człowieka przez jego prawdę (np. Arystoteles). Aby podjąć jakieś zagadnienie, trzeba się dowiedzieć, co było powiedziane na ten temat.
Tradycja pozytywnego stosunku do przyszłych pokoleń
Syntezy
Zmiana myślenia
Po upadku scholastyki, filozofia nowożytna- Kartezjusz. Kartezjusz
Np. Rozprawa o metodzie-
Stanowi cezurę w dziejach naszych myśli, kulturze, sposobie stawiania pytań w naszym świecie; zmienia się sposób poznawania filozofii.
Rzeczywistość może być przez nas poznana, natomiast nie poznamy całej rzeczywistości. Kartezjusz nie rozumie filozofii, bo utożsamia intelekt z rozumem. Intelekt stawia pytania, prowadzi do kontemplacji rzeczywistości. Kartezjusz- sceptycyzm- wszystko jest wątpliwe. Jeżeli wątpimy, to myślimy, jeżeli myślimy, to jesteśmy odwrócenie porządku. Chce odróżnić filozofię i wiarę- w nauce ma być tylko rozum, brak woli—nowożytny racjonalizm. W imię czystego racjonalizmu rozum stracił swoją siłę, bo nie ma czystego rozumu. Jeżeli rozum poznaje, to ja poznaję. Próba stworzenia modelu racjonalisty „z rozumem na patyku” jest nieporozumieniem. U podstaw europejskiej kultury jest mądrość.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)