Kapitał intelektualny - wykład 6, (sem IV)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 238
Wyświetleń: 1309
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kapitał intelektualny - wykład 6, (sem IV) - strona 1 Kapitał intelektualny - wykład 6, (sem IV) - strona 2 Kapitał intelektualny - wykład 6, (sem IV) - strona 3

Fragment notatki:

Wykład 6 22.03.2011
Pojęcia związane z kapitałem intelektualnym:
Wycena kapitału intelektualnego- obejmuje określenie wartości kapitału intelektualnego na podstawie miernika lub systemu mierników
Odpowiednio wyceniony kapitał intelektualny może być przedmiotem sprzedaży, dzierżawy, użyczenia czyli może być komercjalizowany (projekt ZM Ropczyce)
Zarządzanie kapitałem intelektualnym obejmuje definiowanie, identyfikację, pomiar i prezentowanie kapitału intelektualnego w firmie.
W procesie tym są wykorzystywane modele, które zawierają informacje o strukturze, sposobie pomiaru oraz raportowaniu kapitału intelektualnego.
Koncepcje Zarządzania Kapitałem Intelektualnym
Skuteczne i efektywne zarządzanie kapitałem intelektualnym wymaga podjęcia następujących działań:
Identyfikacji i kategoryzacji kapitału intelektualnego,
Pomiaru i upowszechniania informacji dotyczących kapitału intelektualnego,
Ochrony kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa,
Powiększania i odnawiania kapitału intelektualnego (np. zarządzanie marką FRUGO)
Zarządzanie Kapitałem Intelektualnym a Zarządzanie Wiedzą
zarządzanie kapitałem intelektualnym i zarządzanie wiedzą współistnieją, są powiązane i mają wiele wspólnych cech,
koncepcje zarządzania kapitałem intelektualnym i zarządzania wiedzą wzajemnie się uzupełniają i przenikają. Są „dwiema gałęziami tego samego drzewa”
Zarządzanie kapitałem intelektualnym jest procesem statycznym, zaś zarządzanie wiedzą jest bardziej dynamiczne,
Zintegrowane zarządzanie aktywami niematerialnymi zakłada połączenie obu koncepcji.
Modele kapitału intelektualnego:
Model K. E Sveiby'ego
Kapitał intelektualny składa się z:
Indywidualnych kompetencji- obejmuje zdolności i umiejętności pracowników oraz ich wiedzę i doświadczenie,
Struktura zewnętrzna- obejmuje relacje przedsiębiorstwa z klientami (odbiorcami), dostawcami, wartość znaków handlowych, marek, reputacji i wartości firmy. Wartość struktury zewnętrznej zależy od relacji firmy z otoczeniem zewnętrznym,
Struktura wewnętrzna- zawiera wartość patentów, koncepcji, modeli, receptur, systemów informatycznych oraz wartość aktywów nieformalnych tj, systemy zarządzania, systemy motywacyjne, kulturę organizacyjną.
Kapitał wewnętrzny
Kapitał zewnętrzny
Kapitał ludzki
Własność intelektualna
Wartość marki
Mentalność i podejście pracownika
Filozofia zarządzania
Lojalność klientów
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz