Fragment notatki:
Kapitał intelektualny oznacza posiadaną wiedzę, doświadczenie, technologię organizacyjną, stosunki z klientami i umiejętności zawodowe, które dają Skandii przewagę konkurencyjną na rynku. Kapitał finansowy kapitał intelektualny Kapitał ludzki kapitał strukturalny kapitał organizacyjny kapitał kliencki kapitał innowacyjny kapitał procesowy Struktura kapitału intelektualnego firmy w ujęciu Skandii: Kapitał ludzki: Odzwierciedlający wiedzę ludzi, obejmuje wszelkie zdolności indywidualnych pracowników organizacji do wykorzystania szans rozwoju Jest zbiorem cech indywidualnych pracowników przedsiębiorstwa, w postaci cech fizycznych, psychicznych, intelektualnych i moralnych, umożliwiających jednostkom funkcjonowanie w organizacji W żadnym przypadku nie stanowi własności organizacji, a jedynie może być wypożyczony Kapitał ten kształtują więc predyspozycje, talenty, wiedza, umiejętności i kompetecje, zdobyte w procesie kształcenia i praktyki zawodowej, a także wewnętrzna motywacja do pracy oraz zasób zdrowia i energii witalnej poszczególnych jednostek, zatrudnionych w przedsiębiorstwie w wyniku przeprowadzonego w określony sposób doboru pracowników Kapitał strukturalny: Obejmuje wszystko, co jest zdolnością przedsiębiorstwa i wspiera produktywność pracowników Tworzy sieć wiedzy umożliwiającą firmie generowanie i gromadzenie wiedzy, znajdującej się międzu innymi w bazach danych, zapewnienie dostępu do niej wszystkim jej pracownikom, a także uczenie się Jest własnością przedsiębiorstwa i może być przedmiotem obrotu handlowego Zawiera zatem to, co pozostaje w organizacji, gdy pracownicy idą do domu Kapitał kliencki: dotyczy związków organizacji z klientami i innymi interesariuszami, opiera się na posiadanej bazie klientów, procesach zarządzania kluczowymi klientami, a także powiązaniach przedsiębiorstwa z innymi firmami w postaci aliansów lub sieci aliansów. Kapitał organizacyjny: kapitał procesów to infrastruktura, w postaci struktury organizacyjnej, strategii i systemów działania, procesów zarządzania nimi, a także własności intelektualne pozostającej w dyspozycji przedsiębiorstwa, kultura organizacyjna kapitał innowacyjny odnosi się zaś do umiejętności odnowy organizacji i skłonności do innowacji – wszystko, co jest związane z budowaniem przyszłego potencjału gospodarowania, a wię w przyszłości będzie w stanie wytwarzać wartość dodaną, a aktualnie
(…)
… aliansów joint venture
Aktualizacje systemów elektronicznej wymiany danych i elektronicznych
systemów sieciowych
Inwestycje w rozwój marki (logo, nazwy)
Inwestycje w nowe patenty, prawa autorskie
Wskaźniki wydajności kapitału intelektualnego w ujęciu Skandii (w %)
Udział w rynku
Indeks zadowolonych klientów
Indeks przywództwa
Indeks motywacji
Indeks zasobów badawczo-rozwojowych w stosunku do zasobów…
…)
Nawigator Skandii
Zrównoważona karta wyników
Projekt pomiaru kapitału intelektualnego opracowany przez władze duńskie
Nawigator kapitału intelektualnego T.A. Stewart
Model oparty na koncepcji platformy wartości
Model zarządzania aktywami intelektualnymi firmy Dow
IC Rating
K-E. Sveiby identyfikuje 4 kategorie metod pomiaru kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie:
Metody oparte…
… Kapitału Intelektualnego Stewarta, Monitor
Aktywów Niematerialnych Sveiby’ego, Zrównoważona Karta Wyników Kaplana i Nortona
Nawigator Skandii: opracowany przez zarządzających Skandią model wyceny kapitału intelektualnego
ma KSZTAŁT DOMU, co stanowi wizualną metaforę Skandii dla samej organizacji
Prace nad dokumentem stanowiącym kompletny i publiczny raport z badań rozpoczęto pod
koniec 1994…
….
Zestawienie instrumentów pomiaru kapitału intelektualnego organizacji:
1. Miary zewnętrzne:
Porównanie wartości rynkowej z wartością księgową
„q” Tobina
Skalkulowana wartość dodana (CIV)
2. Miary wewnętrzne:
Rachunkowość zasobów ludzkich
Monitor aktywów niematerialnych (IAM)
Nawigator Skandii
Zrównoważona karta wyników
Projekt pomiaru kapitału intelektualnego opracowany przez władze duńskie…
… i norm, technologii, procesów zarządzania
Metody kart punktowych obejmują konkretne modele szacowania kapitału intelektualnego,
odwołując się zarówno do miar ilościowych, jak i jakościowych poszczególnych składników kapitału
intelektualnego – np. Nawigator Skandii, Nawigator Kapitału Intelektualnego Stewarta, Monitor
Aktywów Niematerialnych Sveiby’ego, Zrównoważona Karta Wyników Kaplana i Nortona…
… wartości poszczególnych składników kapitału intelektualnego
przedsiębiorstwa,; mogą one zostać ocenione za pomocą kilku wskaźników lub też jednego
połączonego miernika
Technology Broker
Wartość Ki to suma aktywów zidentyfikowanych w drodze szacowania
Citation Weigted
Patents
The Value Explorer
odpowiedzi na 20 pytań. Występują 4 składniki Ki: Zasoby rynkowe
subproces: formułowanie strategii rynkowej…
… kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa
Proces wyceny pozwala naświetlić nietypowe kombinacje wskaźników i sprawdzić czy
umożliwiają one spojrzenie na organizację z nieoczekiwanej, ale przydatnej, bo nowej,
perspektywy
Cel sterowania jest z kolei zupełnie odmienny. Sprowadza się do poszukiwania nowego języka
dynamicznej sprawozdawczości, zapewnia trwałość firmy i pielęgnowanie jej „korzeni”.
Umożliwia…
… może być przypisana aktywom niematerialnym
Knowledge Capital Wskazuje, jaką część standardowych dochodów do dochodów oczekiwanych
Earnings przypisuje się aktywom księgowym
Metody bezpośredniego pomiaru kapitału intelektualnego pozwalają na identyfikację i późniejsze
oszacowanie pieniężnej wartości poszczególnych składników kapitału intelektualnego
przedsiębiorstwa,; mogą one zostać ocenione za pomocą kilku…
… klienckim (siła i wartość relacji z klientami),
Kapitałem organizacyjnym (zdolności organizacji w zakresie tworzenia skodyfikowanej wiedzy
w oparciu o posiadane zasoby – bazy danych, procesy biznesowe, infrastrukturę
technologiczną; posiadana kultua organizacyjna, wartości, normy).
Platforma wartości jest częścią wspólną wszystkich płaszczyzn kapitału intelektualnego danej
organizacji…
…
Inwestycje w rozwój nowych kanałów
Inwestycje w technologię informacyjną dla sprzedaży, serwisu i wsparcia
Rozwój nowej
działalności
Inwestycje w IT
Inwestycje w technologię informacyjną dla administracji
Zmiana zapasów technologii informacyjnej
Inwestycje we wsparcie dla klientów
Inwestycje w serwis dla klientów
Inwestycje w szkolenia dla klientów
Wydatki na klientów niezwiązane z produktami
Inwestycje…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)