S tworzenie profilu zawodowego i osobowościowego pożądanego kandydata: 1)Strategia organizacji 2)Rola stanowiska w organizacji 3)Formalizacja 4)Opis stanowiska: ( zadania, uprawnienia, odpowiedzialność, miejsce w organizacji) 5)Profil kandydata: (wiedza, umiejętności, cechy osobowe, zachowania)
Schemat ustalania portfela kompetencji: ANALIZA PRACY: (Co musi być wykonane? Po co? Gdzie i w jaki sposób? Jakimi metodami? Jaki jest spodziewany efekt? Jak efekt pracy stanowiska jest powiązany z innymi oczekiwaniami?) OPIS PRACY: Opis stanowiska pracy; Precyzuje zakres odpowiedzialności, zadań i uprawnień, Zawiera określenie wpływu na osiągnięcie wyniku firmy, Jest standaryzowany, Określa wymogi wobec pracownika Jest AKTUALIUZOWANY ( Nazwa stanowiska , Cele pracy , Zadania, Uprawnienia, Odpowiedzialność, Wzajemne relacje [wewnętrzne; poziome i pionowe oraz zewnętrzne] pionowe- przed kim odpowiada, kto jemu podlega, poziome - z kim współpracuje, więzi zewnętrzne, reprezentacja na zewnątrz , Kryteria oceny) WYMAGANIA KWAL IFIKACYJNE: ( Wykształcenie [poziom i kierunek wykształceni] , Umiejętności , Doświadczenie , Dodatkowe uprawnienia [wszelkie zaświadczenia uprawniające do pracy na danym stanowisku] , Cechy osobowe) Ustalenie kryteriów doboru na dane stanowisko (przetworzenie wymogów kwalifikacyjnych do pomiaru cech poszczególnych kandydatów) . Rekrutacja to proces rozpoznania przyciągania kandydatów do zatrudnienia w firmie. Zatem jest procesem: *czyli działalnością o charakterze ciągłym, a nie sporadycznym lub akcyjnym, *Procesem, który wymaga rozpoznania rynku pracy zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego, *Złożonym działaniem, wymagającym stosowania świadomie różnorodnych form i metod rekrutacji
Funkcje rekrutacji : Zapewnienie personelu w odpowiedniej ilości, jakości, miejscu i czasie z z zewnątrz, lub z wewnętrznych zasobów organizacji w celu pokrycia istniejących
Wewnętrzna -model kapitału własnego, dużo doszkalania. Zalety: *mniejsze koszty rekrutacji i selekcji, *mniej czasochłonna i tańsza, *zatrudnieni pracownicy są sprawdzeni, znamy ich zdolności i kwalifikacje, *można przewidzieć wyniki pracy na nowym stanowisku, *krótszy czas adaptacji- prac zna kontekst organizacyjny, *oddziałuje motywująco na pracowników, *otwiera przed pracownikami możliwości awansu, * zmniejsza płynność kadr. Wady: *kłopoty w realizowaniu nowych idei z racji panujących nawyków i powiązań personalnych, * trudno o nowe pomysły, *zakłócenie stosunków międzyludzkich [zawiść rywalizacja, napięcie], *powstawanie klik, *małe możliwości wyboru, *koszty doszkalania.
Zewnętrzna zalety: *duże możliwości zatrudnienia pracownika z potencjałem [świeża krew], *brak uwikłań w stosunki międzyludzkie o ujemnym znaczeniu, *mniejsze problemy związane z autorytetem, zwłaszcza na stanowiskach kierowniczych.
(…)
… stopniu przyczyniają się do realizacji celów organizacji, Opis związanych z tymi zadaniami zachowań pożądanych i niepożądanych Zarządzanie przez cele (Metoda najbardziej dojrzała, Szanująca podmiotowość pracownika, Przełożony wspólnie z pracownikiem ustalają cele na najbliższy okres czasu (np. pół roku), Potem wspólnie oceniają stopień realizacji założonych celów)
Centrum oceny Wartościowanie stanowisk…
… procesem technologicznym tj. wymuszone tempo pracy. zalety: ustalone wynagrodzenie, przejrzysta i prosta do administrowania, zapewni pracownikowi stały dochód, zapewnia bezpieczeństwo socjalne. wady-pracodawca musi wypłacić za przestoje niezawinione, brak bodźców motywujących, płaca nie sprawiedliwa, aby motywować potrzebne są premie: ilościowa za wzrost ilościowy w szybszym czasie, jakościowa- mniej…
… administracyjne, konieczność monitorowania pracy, zagrożenie jakości, zaniżenie stawek akordowych, zagrożenie bezpieczeństwa pracy, zwiększenie rywalizacji, premie jakościowe za dobrze wykonane.
3.Składniki wynagrodzenia:
a)płaca zasadnicza
b)premie za uzyskane wynniki w pracy
c)dodatki do płacy podstawowej:
- stażowe - związane z wysługą lat
- nadgodziny
- praca w nocy
- praca w warunkach szkodliwych
d)tzw…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)