Josephina 1787

Nasza ocena:

3
Pobrań: 259
Wyświetleń: 1855
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Josephina 1787 - strona 1 Josephina 1787 - strona 2

Fragment notatki:


Josephina 1787 pełna nazwa: Powszechny kk o zbrodniach i karach pochodzenie nazwy: cesarz Józef II zakres: wyłącznie prawo karne materialne (prawo procesowe w odrębnej ordynacji 1788)
była kodeksem o wysokim stopniu techniki kodyfikacyjnej, co uwidoczniyło sięw stosunkowo jasnej systematyce i w wolnych od kazuistykach ujęciach przepisów
władca absolutny wziął sobie za cel zgodnie z doktryną oświeconego absolutyzmu - konieczność zapewnienia wszystkim właściwego wymiaru sprawiedliwości, opartego na kodeksie jasnym i powszechnym dla wszystkich
była pierwszym kodeksem na świecie, który w tak bardzo szerokim zakresie zrealizował postulaty kierunku humanitarnego
konkretne rozwiązania: 1) znosi karę śmierci i inne kary mutylacyjne 2) nie ma przestępstwa jak i kary bez ustawy → wyprzedzenie DPCiO 3) nakaz literalnego trzymania się prawa dla sędziego Franciscana 1803 pochodzenie nazwy: cesarz Franciszek II
w kwestiach podstawowych nie różnił się on zasadniczo od Józefiny i choć przynosił pewne zmiany, był mutacjąopprzedniego zbioru
Franciscana w dużej mierze powtarzała Ustawę karną dla Zachodniej Galicji z 1797 i obowiązywała do 1852 (wejściwa nowego kk)
konkretne rozwiązania:
1) nie ma przestępstwa jak i kary bez ustawy 2) nakaz literalnego trzymania się prawa dla sędziego Kodeks Tagancewa 1903 został zatwierdzony w 1903 przez cara i został nazwany od nazwiska głównego twórcy - N.S. Tagancew - wybitnego teoretyka prawa karnego
pojawienie siętego kodeksu stanowiło duży krok naprzód zarówno pod względem techniki kodyfikacyjnej jak i treści (nastąpiła humanizacja i liberalizacja zasad odpowiedzialności karnej)
kodeks ten nie został jednak wprowadzony w całości - obowiazywało tylko pewne jego części co osłabiło znaczenie postępowej reformy prawa karnego
obowiązywał w latach 1915-1917 w całości na terenie Królestwa Polskiego - po odzyskaniu niepodległości obowiazywał na terenie byłego KP i zaboru rosyjskiego aż do 1932 (unifikacja prawa karnego w Polsce) Polski Kodeks Karny 1932 Prawo karne epoki socjalistycznej - czyli prawo dekretowe + KK 1969 (albo Mały Kodeks Karny - nazwa zwyczajowa na dekret o przestępstwach) Szkoły myślenia o prawie: Kierunek humanitarny: protesty przeciwko niehumanitarnemu feudalnemu prawu karnemu pojawiły się już w Renesansie, ale dopiero w oświeceniu kierunek ten nabrał znaczenia
na gruncie prawa natury, rodziła się ostra krytyka tamtejszego prawa karnego - wpisywało się to w nurt walki z ustrojem feudalnym
główni przedstawiciele nurtu: Monteskiusz, Wolter i Beccaria główne postulaty - dotyczyły roli ustawy karnej i represji karnej - domagali się:

(…)

… - wpisywało się to w nurt walki z ustrojem feudalnym
główni przedstawiciele nurtu: Monteskiusz, Wolter i Beccaria
główne postulaty - dotyczyły roli ustawy karnej i represji karnej - domagali się: 1) jasnego, ujednoliconego - najlepiej skodyfikowanego prawa karnego 2) tylko ustawa może określić co jest przestępstwem, a co nie -> postulat: nullum crimen sine lege - nie ma przestępstwa bez ustawy (a zatem przeciwko stosowania zasady analogii na gruncie prawa karnego) 3) nulla poena sine lege - nie ma kary bez ustawy -> można stosować tylko takie kary, jakie przewiduje ustawa (likwidacja kar arbitralnych) 4) postulat równości wobec prawa karnego - wszyscy mają być traktowani równo
Beccaria: władza państwowa, jako powołana do czuwania nad porządkiem publicznym np. umowy społecznej ma prawo karać przestępcow…
… będzie działać skuteczniej niż okrucieństwo kar 4) likwidacja kar śmierci i mutylacyjnych 5) chcieli je zastąpić karami pozbawienia wolności i karą robót przymusowych
poza tym: 1) likwidacja przestępstw przeciwko religii 2) domagali się reformy procedury karnej - likwidacji procesu inkwizycyjnego, a szczególnie istoty tegóż procesu - tortur, poza tym chcieli wprowadzenia ław przysięgłych 3) postulat domniemania
…) każdy czyn człowieka jest wyrazem jego wolnej woli - człowiek może tylko świadomie czynić zło 2) odpowiedzialność powinna być oparta na subiektywnej winie - powinna być proporcjonalna do stopnia tej winy i ciężkości czynu 3) kara jest sprawiedliwą odpłatą za popełniony czyn 4) kara powinna zniechęcać do popełniania przestępstw -> Bentham: prewencja sczególna -> Feuerbach: prewencja ogólna - dotycząca ogółu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz