To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
John Stuart Mill:
z procesu poznawczego powinni być wyłączeni analfabeci, nie płacący podatków /jeśli nie potrafi zadbać o siebie, to jak powierzyć sprawy wspólnoty/ i wojsko /nie powinni mieć praw wyborczych/ → w przypadku wojska: dowództwo może nakazać głosować.
Ojciec feminizmu europejskiego: chciał praw wyborczych dla kobiet
/powiązanie demokracji z elitami/
Zarzuty Milla do ówczesnej demokracji:
ustawodawstwo ma charakter partyjny - szkoda dla rozwoju i całości społeczeństwa /partykularność ustaw/.
w miarę funkcjonowania instytucji przedstawicielskich /np. parlament/ jakość intelektualna gremium wybranych obniża się /kryteria wyboru są niezgodne z dobrym wykształceniem/ - funkcja eksperta w USA rozwiązuje pośrednio ten problem.
Poglądy ekonomiczne:
Wszystkie teorie poprzednie /włącznie z marksową/ przyjmowały założenie, że zasady i reguły które obowiązują w zakresie produkcji dóbr powinny być przeniesione na podział uzyskanej wartości dodatkowej /obiektywność prawideł/. Odzwierciedlenie proporcji - społecznie wyprodukowane a procent wkładu.
Mill: zasady podziały wyprodukowanego dobra nie mają związku i konieczności obiektywnej ze strony produkcji. Z niej wynikają wartości jakie pielęgnuje wspólnota. Wg tego jakie wartości nadaje się produkowanym dobrom należy przeprowadzić podział - relatywizm.
→ np. Szwecja /właściciel firmy może zarobić maksymalnie 3 x więcej niż robotnik/ i Austria eksperymentują z pomysłem Milla;
Obiektywność praw, czy wartości kreują prawa /?/;
Mill reprezentuje nadal filozofię solidarności.
Fryderyk Nietzsche:
Filozofia indywidualności, autokracji człowieka, prometejskie wizje człowieka;
/nie ma:( bo nie zdążymy XX wieku:(/
Spór o kształt kultury europejskiej: /II. połowa XX wieku/
J. Habermas /ostatni pełny przedstawiciel filozofii solidarności i socjaldemokrata/
urodzony w 1929r.
/zmienił świadomość Niemiec, przeprowadził wewnętrzne dyskusje na temat odpowiedzialności za II wojnę światową - wydobył winę Niemiec/;
Drugie pokolenie szkoły frankfurckiej.
Szkoła Frankfurcka: m. in. Adorno, Fromm; założyli instytut marksizmu /rewolucje wschodnie/ - nadano nową postać marksizmowi /”dialektyka oświecenia”/ - cała szkoła opuściła Niemcy przed wojną, część wróciła;
Szukano teorii społecznej godzącej marksowski dorobek z ówczesnymi przemianami kulturowymi europy.
Teoria: zbiór twierdzeń dedukcyjnie uporządkowanych mających opisywać rzeczywistość /dla nauk empirycznych/;
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)