John Adams:
Celem - jak największe szczęście jak największej liczby osób
Rządy mają być oparte na cnocie
Zgromadzenie przedstawicieli stanowiące miniaturę całego narodu
Podział władzy (przeciw pochopnym sądom, chciwości, żądzy władzy, powolności władzy ustawodawczej, zbyt małej znajomości prawa przez władzę ustawodawczą, arbitralności)
Jeszcze jedno zgromadzenie - mediator pomiędzy legislaturą a władzą wykonawczą - rada z prawą weta
Corocznie wybierani gubernatorzy, też z prawem weta, powołujący na wniosek i za zgodą rady urzędników, w tym sędziów
Niezależna władza sądownicza, nadzorująca inne
Współzawodnictwo sprzyja upowszechnieniu dobrych obyczajów
Aleksander Hamilton:
Teraz mają kryzys rządu republikańskiego, muszą zdecydować co dalej, uchwalić konstytucję
Rozpoczęła się dyskusja narodowa nad porządkiem politycznym, opozycja twierdzi np. że postulaty wprowadzenia silnego rządu to pierwszy krok do despotyzmu, często ci, którzy najgłośniej mówią o prawach ludu okazują się największymi tyranami
Jest za przyjęciem konstytucji
James Madison:
Ogromnym zagrożeniem republiki są fakcje, aby je usunąć można albo walczyć z ich przyczynami, albo skutkami
Przyczyny fakcji można usunąć przez ograniczenie wolności (1) albo narzucenie obywatelom tych samych poglądów i interesów (2)
(1) To tak jakby usunąć powietrze, żeby nie palił się ogień, (2) a różne interesy i poglądy leżą w naturze człowieka, wynikają z różnic w uzdolnieniach
Różnice są przyczyną wrogości, zwłaszcza nierówny podział własności, stąd też biorą się fakcje, które reprezentują interesy własnej grupy, a nie interes publiczny
Nie da się usunąć przyczyn fakcji, trzeba łagodzić skutki
Trzeba zapobiegać jednoczeniu się większej liczby osób wokół tych samych interesów, aby fakcje nie były zbyt silne (w przeciwieństwie do demokracji bezpośredniej, gdzie nie da się tego uniknąć, bo łatwo tam uzyskać zgodę i wspólnotę interesów)
Wyjściem jest system rządów opartych na zasadzie reprezentacji i obejmujący duży obszar
Łatwiej wybrać uzdolnionych, mądrych, szlachetnych z większej liczby obywateli, trudniej o manipulacje wyborcze
Większy obszar to większa różnorodność partii i interesów, trudniej zjednoczyć się w większość, która będzie naruszała prawa innych;
Johann Gottfried von Herder:
- świat królów i wszelkich instytucji jest zniszczony, nie ma więc mowy o żadnym postępie cywilizacyjnym;
- wszystko przemija a my nie mamy na to żadnego wpływu;
(…)
…;
- wszędobylska melancholia i pesymizm;
- zwolennik pluralizmu (jedna z osób, które zapoczątkowały tę ideę);
- historia nas nie udoskonala; nasze doświadczenie nie sprawia, że postępujemy mądrzej; upadek i rozkwit nawzajem się ze sobą przeplatają;
- wszystko jest chwiejne, niepewne, niejednoznaczne;
- na świat powinniśmy patrzeć nie próbując go udoskonalić;
- każda sytuacja historyczna ma niepowtarzalny charakter i niesie ze sobą inne przesłanie;
- człowiek nigdy nie przekroczy granicy, którą wyznacza jego fizyczna i psychiczna ułomność;
- wprowadził do filozofii romantycznej pojęcie ludowości, ponieważ był zafascynowany jej naturalnością i pierwotnością; - Herder rozumiał historię jako ciągłość; - celem człowieka jest stopniowa humanizacja; ludzkość to dopiero "pąk kwiatu";
Edmund Burke:
Zgodnie…
… i natychmiastowe skutki.
Nad „rewolucyjną innowację” stawiał racjonalną kontynuację. Prawa powinny służyć korzyści ludzi, jednak nie mogą być jedynie wytworem rozumu, lecz lepiej gdy ludzie będą korzystać ze „wspólnego banku i kapitału narodów i wieków”. W jaki sposób? Poprzez proskrypcję zawartą w powszechnych przekonaniach historycznie ukształtowanych i określających zasadę słuszności. Znaczy to że prawa…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)