To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
język i wzorce porozumiewania się w klasie szkolnej;
Szkolne środowisko uczenia się:
1. Język
2. Przestrzeń
3. Wybór organizacji edukacyjnej- metody- techniki
Język jest problemem dydaktycznym 2/3 komunikatów w szkole to mówienie, głowienie
nauczyciela (Dewey)
Akt komunikacji- R. Jacobson
Kontekst
Komunikat
Nadawca……………………………………….Odbiorca
Kod
Nadawca
po tej stronie stają określone motywy (ukryty cel)
prezentuje określoną postawę, motywy
również wtedy, kiedy nadawcą jest uczeń
Odbiorca
Ma określone potrzeby, oczekiwania, postawy
Osoby te muszą się posługiwać tym samym kodem.
Bernstein- twórca kodów językowych, m.in. wyróżnił:
a) kod ograniczony ( realizowany w postaci skrótowej np. subkultura),
b) kod rozwinięty np. język ogólnopolski.
Kanał może być zakłócony np. jeśli jest dysfunkcja słuchu.
N i O realizują wspólnie komunikat, słowny ci także taki w myślach.
Jeśli dziecko się bał, komunikat także może być nie do końca zrozumiany.
Każdy język pełni określone funkcje:
1. komunikacyjna - komunikowanie, porozumiewanie się ludzi- między sobą
2. ekspresyjna - służy do wyrażania własnych uczuć, myśli, osobowości
3. ideacyjna - język w tej funkcji wpływa na sposób postrzegania rzeczywistości i sposób
myślenia
Język w klasie szkolnej jest urządzeniem nauczania, uczenia się.
Język w klasie szkolnej:
1. Narzędzie N – U
2. Środek N -U
Tryby korzystania z języka:
1.
2.
3.
4.
5.
Język
a)
b)
c)
Czytanie,
Pisanie,
Mówienie,
Słuchanie,
Mowa wewnętrzna
nauczyciela
styl komunikacji nauczyciela,
pytania, które zadaje,
język instrukcji.
Język ucznia:
a) U-U- styl osobniczy, językowy ucznia w danej klasie i kody językowe.
Język podręcznikowy:
a) język instrukcji.
Język szkoły( w sensie budynku).
Mówienie – Słuchanie:
1. Podział:
Styl otwarty – zorientowany na dziecko, „rozmawianie z”,
Styl zamknięty – zorientowany na program, „rozmawianie o”,
- mówienie – słuchanie w klasie szkolnej zależy od stylu komunikacji nauczyciela,
- dzieci na leży nauczyć aktywnego słuchania.
2. Umiejętność stawiania pytań w szkole:
a) Pierwsze pytania mają wywołać myślenie:
Wzbudzić ciekawość i zainteresowanie,
Kształtowanie poglądów, emocji, przeżyć.
Pytania zorientowane na wyżej zorganizowane myślenie.
b) Drugie mają sprawdzić wiedzę
Pytania sprawdzające rozumienie, cel – rozpoznawanie trudności.
Skorygowanie wiedzy, pytanie skierowane na nowe treści.
Pytania zorientowane na niżej zorganizowane myślenie.
Fisher – rozdział dotyczący pytań – jak organizować sytuacje dydaktyczne, w których będą
organizowane pytania.
3.
-
związany z wrażliwym nauczaniem,
polecenia dotyczące nauczania, uczenia się,
dostosowanie ich do poziomu dziecka,
inny jest język nauczania i uczenia się.
Czytanie, pisanie
- narzędzia uczenia się, poznawania świata.
Mowa wewnętrzna
- czym jest? – brudnopis myślowy, etap pośredni między mową głośną a myślą
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)