Socjolingwistyczna teoria Bernstaina

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1225
Wyświetleń: 4389
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Socjolingwistyczna teoria Bernstaina - strona 1 Socjolingwistyczna teoria Bernstaina - strona 2 Socjolingwistyczna teoria Bernstaina - strona 3

Fragment notatki:



Problem badań: poszukiwanie przyczyn niepowodzeń szkolnych dużych grup młodzieży, wywodzącej się głównie z klasy robotniczej - w warunkach brytyjskich większość słuchaczy szkół wyższych stanowią członkowie klas średnich.
Przedmiot badań: język, którym posługuje się dziecko w momencie przestępowania progów szkoły, a którego nauczyło się przede wszystkim w rodzinie. Nabycie określonego systemu mowy wiąże się ściśle z przyjęciem pewnej hierarchii wartości sposobów postrzegania klasyfikowania i odczuwania świata /→ P. Bourdieu – pojęcie „habitusu” - teoria przemocy symbolicznej/. Struktura angielskiego systemu szkolnictwa i wymagania są takie, że faworyzują dzieci umiejące posługiwać się rozwiniętym kodem językowym.

Społeczna geneza kodów językowych.
1. Formy, jaką przybierają stosunki społeczne, wyraża się w określonym doborze składni i słownictwa, generowanie różnych od siebie systemów mowy – kodów językowych. Różne kategorie ważności i powiązań w danym systemie mowy, powoduje przekształcenie w doświadczeniu jego użytkowników.
2. Struktura społeczna jest substratem doświadczeń dziecka, czyli konsekwencji procesów językowych, staje się jego psychologiczną realnością.

Socjolingwistyczna teoria Bernsteina (Bokszański, Piotrowski, Ziółkowski),Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji: uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły (Basil Bernstein)
 
Problem badań: poszukiwanie przyczyn niepowodzeń szkolnych dużych grup młodzieży, wywodzącej się głównie z klasy robotniczej - w warunkach brytyjskich większość słuchaczy szkół wyższych stanowią członkowie klas średnich.
Przedmiot badań: język, którym posługuje się dziecko w momencie przestępowania progów szkoły, a którego nauczyło się przede wszystkim w rodzinie. Nabycie określonego systemu mowy wiąże się ściśle z przyjęciem pewnej hierarchii wartości sposobów postrzegania klasyfikowania i odczuwania świata /→ P. Bourdieu - pojęcie „habitusu” - teoria przemocy symbolicznej/. Struktura angielskiego systemu szkolnictwa i wymagania są takie, że faworyzują dzieci umiejące posługiwać się rozwiniętym kodem językowym.
 
2 systemy mowy: A. kod rozwinięty (elaborated) i B. kod ograniczony(restricted)
2 klasy społ. mieszczańskiego: klasa robotnicza - robotnicy niewykwalifikowani(stosunki pracy zw. z jednorodnymi decyzjami, możliwość dochodzenia praw jako grupa; fizyczna, niesymboliczna kontrola realizacji zadań w miejscu pracy;kompensowanie niskiego stanowiska w pracy znaczeniem w domu, opartym na władzy; przeludnione mieszkania - jednorodność sytuacji, środowisko bez podniet intelektualnych) oraz klasa średnia.
Rozróżnienie poniższe, nie ma na celu deprecjacji klasy robotniczej iwykształconego w niej systemu językowego, ale pokazanie, że taki kod komunikacyjny nastawia dziecko na co innego w uczeniu się i inne kategorie tego, co ważne niż w systemie szkolnictwa.
 
Sposób wychowania.
A.    Racjonalność, podporządkowanie zachowań celom długofalowym, stabilny system nagród i kar; jasność celu życiowego dziecka i ideału kariery; zwiększona spostrzegawczość i ciekawość, świadomość ogólnego uporządkowania rzeczywistości, przyswajanie pojęć abstrakcyjnych;
B.     Decydująca rola teraźniejszości, brak elementu poświęcenia dla przyszłości,niekonsekwencja i niestabilność systemu kar i nagród, słabo rozwinięte poznawcze i emocjonalne zróżnicowanie świata;
 
Akty komunikacji językowej (będące przekazem doświadczeń, postaw i wzorów zachowań rodziców):
A.    Uczucia są przekazywane, za pomocą logic

(…)

… się spójniki; sztywne, ograniczone użycie przymiotników i przysłówków; krótkie rozkazy związane z autorytetemrozkazodawcy; stwierdzenia formułowane jako pytania, łatwo identyfikowalne syntaktycznie (ang. Tag questions) - forma „nieprawdaż?”, „prawda?” - poszukiwanie wzajemności uczuć, poglądów i doświadczeń, podkreślanie spójności grupy, rezygnacja z odrębności; charakter socjocentryczny wypowiedzi - skierowany na partnera interakcji; rzadkie użycie zaimków nieosobowych jako podmiotu (zaimki osobowe - doświadczenia lokalne, grupowe); kod ograniczony - język „znaczenia ukrytego”, znaczenia implicité, niski poziom ogólności; konkretne symbole; ukryte oceny indywidualne - maksymalizacja solidarności grupowej;
 
Społeczna geneza kodów językowych.
Formy, jaką przybierają stosunki społeczne, wyraża…
… rozwinięty
 
 
Warunki formułowania się rodzin pozycyjnych w rodzinach robotniczych: odizolowanie tej podkultury od stosunków społecznych klasy średniej (system klasowy), duże zagęszczenie ludności na ograniczonym terenie, mały stopień ruchliwości społecznej (na sutek niepowodzeń szkolnych), solidarność społeczna wynikająca z podobieństwa funkcji i interesów ekonomicznych, bezrobocie. Geny klasy robotniczej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz