JAN LUDWIK VIVES - w kolegium wpływ na jego życie wywarły także kontakty z devatio moderna - ruchem, który starał się odrodzić ducha starego Kościoła - poprzez Erazma i Niderlandzkie koło devatio moderna Vives zaznajomił się z tym, co nazwano „północnym humanizmem”. Włoski humanizm z jego wieloma różnorodnymi stylami, z jego różnorodnymi reprezentantami jest bardziej literacki i estetyczny niż północny humanizm uważany za bardziej moralny, teologiczny, filozoficzny, polityczny i społeczny w swoim charakterze.
- odróżniał się swoimi moralnymi i filozoficznymi podstawami, ale dzielił z innymi głębokie przywiązanie do religii.
- utrzymywał kontakty z Tomaszem Morem, Vives również sprzeciwiał się rozwodowi Henryka VIII i został zmuszony z tego powodu do powrotu do Lowanium. Jego przyjaźń z potężnymi tego świata nigdy nie spowodowała zachwiania jego przekonań.
HUMANISTA-FILOZOF
- to filozof, którego niełatwo jest zakwalifikować. Jego edukacja była taką, jaka była na owe czasy dostępna, obejmująca różne nurty scholastyki oparte na Arystotelesie.
- przyjął za swoje to, co uważał za najistotniejsze z różnych myślicieli i połączył to w chrześcijański światopogląd, oparty częściowo na Arystotelesie, ale także zakorzeniony w poglądach, lub przynajmniej mający cechy ich szerokiej rzeczy klasycznych myślicieli: Platona, Cicerona, Seneki, św. Tomasza, augustianizmu i po trosze nominalizmu. - w O Pierwszej filozofii Vives określa podmiot i metody swych rozważań. Zamierza badać co kieruje Naturą, utrzymując, że nasze poznanie, nie wytrzymujące ciemności, która ogarnia nasze umysły, jest tym, co możemy uzyskiwać przez doświadczenie i refleksję, gdyż to, co nie może być opisane rozumowo, wciąga nas w świat fantazji i iluzji. To niezwykłe na owe czasy zaufanie do doświadczenia w pracy filozoficznej zapowiadało powstanie empirycznej metody Renesansu.
-O prawdzie wiary chrześcijańskiej stwierdza w niej, że prawda o rzeczach przekracza ludzkie poznanie, które musi być ograniczone i musi odkrywać rzeczywistość na podstawie dokładniej obserwacji, chociaż są tacy, którzy mylnie twierdzą, że człowiek jest miarą wszystkich rzeczy. Zaprzecza on teorii dwoistości prawdy rozwijanej, zgodnie z którą coś może być prawdziwe według filozofii, zaś fałszywe z teologicznego punktu widzenia i vice versa. Takie paradoksy i sztuczki nie mają miejsca w myśleniu Vivesa.
- Owocem spędzenia przez niego życia na nauczaniu są jego Wstępy i Komentarze poświęcone autorom klasycznym.
- jego światopogląd nawiązuje do rozmaitych odmian scholastycyzmu, jest głównie scholastyczny i ponad wszystko chrześcijański
- Vives razem z Bude, More'em i Erazmem obrali drogę humanizmu chrześcijańskiego
PACYFISTA
(…)
…”: obserwowaniu panujących warunków, wskazywaniu dokładnie problemów, projektowaniu modeli działania i porównywania ich z sytuacjami z życia. Kładł nacisk na to, aby formułowanie jakiejkolwiek generalnej zasady poprzedzała duża liczba eksperymentów.
- kultura języka - jest nieodłącznie związana z myśleniem i odróżnia ludzi od zwierząt. Język jest nieodzownym środkiem stosunków międzyludzkich. Język…
… się.
- „edukacja” i „o edukacji”
- uczenie się jest taką aktywnością, która nigdy nie powinna ustawać, poszukiwanie wiedzy to proces nieustający i mający trzy aspekty: poznanie, porozumiewanie się, i czynienie dobra.
- O wychowaniu niewiasty chrześcijanki dziewczęta muszą być nauczane od narodzenia. We wczesnym dzieciństwie podstawą nauki jest zabawa, ale przedmioty do zabawy powinny być dobrane…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)