To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Batko. Notatka składa się z 2 stron.
Kategoria zarządzania i analizy
Jakość w zarządzaniu
Misja i rodzaje misji.
Proces zarządzania zawsze zaczynamy od analizy otoczenia. Analiza otoczenia to inaczej rozkład otoczenia na czynniki pierwsze. Np. udziały w rynku, programy asortymentowe, atrakcyjność ofert, cenowe pozycje firmy, systemy dystrybucji, sprzedaż hurtowa, sprzedaż na allegro.
Analiza taka może dotyczyć różnych elementów otoczenia. Od lat 70-ych podstawą zarządzania jest jakość. Kategorię jakość w zarządzaniu najpełniej wykorzystali japończycy, mówi się o przestrzeni jakości w tym najszerszym zakresowym ujęciu. Jakość to wszelkie charakterystyki dotyczących firmy. - ludzi
- procesów wytwarzania
- technologii - kontakty firm z otoczeniem, czego dowodem jest odpowiedzialności firm za środowiska.
Jakość rozumiej się jeszcze jako podnoszenie tego elementu co raz to na lepszy poziom. Nazywa się to Total Quality. Lecz poziom jest określany przez stosunki ludzkie w firmie przez psychologię zarządzania. Więcej się tu mówi w aspekcie ekonomicznym (patrz: zyskowność). Firma czasami może tu stracić lub utrzymać reputację na rynku.
Produktowa jakość Jest ona definiowana jako korzystność produktu powyżej standardowa albo jako koncepcja produktu znakowego w użyteczności, w której nie muszą znajdować się w cenie. Jakość produktowa dzisiaj najchętniej jest produkowana przez cenę. Dzieje się tak, ponieważ już nie można jej wykorzystać w produktach. Dodawanie technologii może już utrzymać a nie ułatwiać jego wykorzystywanie. Np. AGD i samochody nie mogą być już bardziej skomplikowane.
Stąd jakość rozszerza się jako serwis. Serwis dzisiaj to usługa rozumiana jako wymiana produktu, ponieważ stary jest już moralnie zużyty. To informacja o nowych ofertach dostarczana do domu. To wydłużenie gwarancji aż do śmierci moralnej produktu. To usuwanie problemu klienta i wyszukiwanie jego potrzeb i indywidualizowanie tych potrzeb przez produkty luksusowe. Stąd dziś produkt luksusowy to taki co nie ma substytutów.
Dobre i użyteczne produktu są certyfikowane. Różnice miedzy certyfikacją a standaryzacją: - standardy to rzeczy służące certyfikowaniu.
- certyfikacja to uznanie przez niezależne strony, że wyrób jest zgodny z pewnymi normami.
Np. w Unii scharakteryzowana jakość znajduję się w ISO 9004 a 9000-9004 to procedury narażania jakości.
W technologii żywieniowej odpowiedzialnym jest HACCP za oddzielenie ścieżki brudnej od ścieżki czystej. Te dwie ścieżki nie mogą się nakładać, lecz mijać. Produkty, które uzyskały niezbędne certyfikacje specjalnymi symbolami. Symbolami krajach unii AGD musi mieć znak, CE. W Polsce - B. jest to znak bezpieczeństwa, co oznacza, że produkt jest bezpieczny.
(…)
…, który nie musi się w ogóle spełnić.
Misja to realizacja wizji. Cel nadrzędny, który firma realizuje przez wiele lat. Autorzy piszą, że misja deklaruje wizji.
Wizja ma budowę: inaczej bardziej lub mniej rozbudowaną strukturę.
Kryterium dzieli wizje:
- polarne
- biznesowe
- komunikacyjne Różnice: - gwiazda polarna ma najbardziej nie rozbudowaną strukturę i określa cel otwarty i nadrzędny, ale go nie ogranicza. Stąd…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)