To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WIZJA STRATEGICZNA I MISJA ORGANIZACJI Wizja - misja - strategia Pojęcie WIZJI Visio -łac. Widzenie, wyobrażenie = oznacza szeroką koncepcje, pożądany obszar przyszłości organizacji i jej miejsca w otoczeniu jest wyrażeniem intencji i aspiracji bez szczegółowego określania sposobów i środków osiągania celów . Dobra wizja powinna inspirować członków organizacji do realizacji ambitnych celów WIZJA ORGANIZACJI FIRMY zawiera syntetyczną odpowiedź na następujące pytania :
1. Jaka będzie domena? działalności firmy ?
2. jak firma będzie mierzyć swój sukces?
3. na czyje potrzeby firma będzie wrażliwa?
4. jakich reguł firma będzie przestrzegać ?
5. jakie kompetencje są niezbędne do osiągnięcia sukcesu ?
Deklaracja wizji jest hasłowym określeniem zasadniczego sensu istnienia firmy przyszłości WIZJA TO WYRAZ ASPIRACJI FIRMY, NIE MUSI BYĆ JEDNAK REALISTYCZNA W MOMENCIE JEJ TWORZENIA MISJA Jest precyzyjnym wyrażeniem, w języku potocznym zrozumiałym dla członków organizacji i jej otoczenia dalekosiężnych zamierzeń i aspiracji organizacji. Jest więc sformułowana w formie dokumentu noszącego takie właśnie miano FUNKCJIE MISJI funkcja ukierunkowująca (punkt odniesienia) Umożliwia określenie generalnych priorytetów w działaniu organizacji , wyznacza ramy dla stawianych celów strategicznych realizowanych przedsięwzięć i zadań wspomaga określenie wytycznych dla systemów motywacji i kontrol
2. funkcja uwiarygadniająca (jako deklaracja intencji)
3. funkcja integrująca (jest wartość wspólna)
Misja jako gwarancja przyszłości (funkcja stabilizująca) - jest obowiązującym w drugim okresie zbiorem reguł działania. Tworzy pewność względnej niezmienności priorytetów w polityce zatrudniania i motywacji pracowników. Neutralizacje poczucie zagrożenia zmianami.
Misja jako źródło natchnienia (funkcja inspirująca) - wyznacza priorytety dla poszukiwania innowacji i kierunków doskonalenia. Pobudza inicjatywę wśród pracowników. Skłania do doskonalenia organizacji. Misja firmy Jest generalną deklaracja sensu działania, racji istnienia i rozwoju firmy w co najmniej jednym z 5 obszarów.
Jest publiczną, jawną deklaracją wartości udostępnianą i publikowaną w oficjalnych dokumentach i reklamach firmy.
Obszary firmy: Domena To profil działalności - portfel strategicznych biznesów firmy. Domena mówi czym jest, a czym nie chce być firma na rynku, służąc społeczeństwu w zaspokajaniu jego potrzeb Odpowiedzialność
(…)
… obszarów działania.
Cele organizacji/firmy to przyszły pożądany stan rzeczy ukierunkowujący działania i wyznaczający ich strukturę. Dokładane określenie celów organizacji/przedsiębiorstw to jeden z warunków skutecznego zarządzania.
Cele współczesnych organizacji/przedsiębiorstw jak ich cechy i pozycja w gospodarce ulegają ciągłym zmianom. Sprawcą zmian jest turbulencja otoczenia:
- rynku
- konkurencji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)