Jak się uczyć - omówienie(sem.I)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 987
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Jak się  uczyć  - omówienie(sem.I) - strona 1 Jak się  uczyć  - omówienie(sem.I) - strona 2 Jak się  uczyć  - omówienie(sem.I) - strona 3

Fragment notatki:

,Psychologia Ogólna, Uczenie się UCZENIE SIĘ Psychologowie nie potrafią ustalić jednej definicji uczenia się. Tak więc jest ono rozumiane na wiele różnych sposobów.
Z perspektywy behawiorystycznej uczenie się jest jakąś względnie stałą zmianą w zachowaniu pojawiającą się w wyniku doświadczeń.. Jednak uczeniem się nie są te zmiany zachowania, które dokonują się wskutek dojrzewania i biologicznych zmian w organizmie Behawioryści przyznają, że doszło do uczenia się, gdy zaobserwują określone zdarzenia lub zmiany. Z poznawczego punktu widzenia uczenie się zachodzi dzięki procesom sprawiającym, że doświadczenie powoduje zmiany w sposobie umysłowego reprezentowania świata zewnętrznego przez organizm. Zmiany reprezentacji świata mogą wpływać na zachowanie, ale nie są jego przyczyną. Uczenie się, jest wewnętrznym procesem, natomiast konkretne zachowanie stanowi jego wskaźnik. Duża część zachowania niższych zwierząt ma charakter instynktowny, wrodzony. Jednakże u ludzi różnorodność i złożoność przejawianych wzorców zachowania jest głównie konsekwencją indywidualnie nabywanego doświadczenia. Doświadczenie to odgrywa istotną rolę w nabywaniu umiejętności chodzenia i posługiwania się językiem ojczystym. Doświadczenia te mogą mieć charakter bezpośredni ale także może zachodzić na podstawie doświadczeń cudzych( np. z książek, mediów, do rodziców).
Warunkowanie klasyczne i sprawcze to dwa rodzaje uczenia się.
WARUNKOWANIE KLASYCZNE Warunkowanie klasyczne dotyczy procesów, dzięki którym uczymy się kojarzyć pewne zdarzenia z innymi zdarzeniami np. Większość też staje raczej na czerwonym niż na zielonym świetle. Dlaczego? Znaczenia tych znaków uczymy się z uwagi na ich związek (skojarzenie) z innymi zjawiskami. Czerwone światło jest kojarzone z uniknięciem wypadku lub mandatu.
EKSPERYMENT IWANA PAWŁOWA Pawłow wykazał występowanie odruchów bezwarunkowych u psów umieszczonych w uprzęży. Pies zaczynał wydzielać ślinę, gdy na jego języku położono sproszkowane mięso. Pawłów powtarzał ten zabieg szereg razy z jedną zmianą - każde pojawienie się mięsa poprzedzał o pół sekundy dźwięk dzwonka. Po kilkakrotnym powtórzeniu całej sekwencji Pawłów uderzał tylko w dzwonek, ale już nie podawał mięsa. Jednak pies nadal się ślinił, ponieważ wyuczył się tej reakcji w odpowiedzi na samo wystąpienie dźwięku.
Behawioryści pojmują warunkowanie klasyczne jako prostą odmianę uczenia się, w której pewien bodziec (światło) zaczyna wzbudzać reakcję(ślinienie się) zwykle wywoływaną przez inny bodziec(mięso), i sądzą, że proces ten zachodzi dzięki współwystępowaniu owych bodźców w czasie. W demonstracji Pawłowa pies nauczył się ślinić w reakcji na dźwięk dlatego, że dźwięk współwystępował z mięsem. Tak więc skojarzenia powstają w warunkowaniu klasycznym dzięki zaistnieniu bodźców w tym samym czasie.

(…)

… się nawet wtedy, gdy Bodziec bezwarunkowy pojawia się w kilka godzin po bodźcu warunkowym (większość rodzajów warunkowania klasycznego wymaga równoczesnego występowania BW i BB). WARUNKOWANIE SPRAWCZE zwane także instrumentalnym występuje wówczas gdy organizm uczy się czegoś robić bądź tego nie robić w zależności od konsekwencji tego działania. 
PRAWO EFEKTU,  90. lata XIX wieku.
Eksperyment doktoranta Uniwersytetu Columbia…

W eksperymencie Pawłowa mięso było niewymagającym uczenia się bodźcem bezwarunkowym (BB). Dźwięk dzwonka był początkowo bodźcem neutralnym, czyli pozbawionym znaczenia - niewywołującym żadnej reakcji psa. Następnie dzięki powtarzającemu się skojarzeniu z mięsem dźwięk stał się wyuczonym bodźcem warunkowym (BW) wzbudzającym reakcje ślinienia. Ślinienie w odpowiedzi na dźwięk jest wyuczoną reakcją warunkową (RW…
… znaczenia dzięki wielokrotnemu współwystępowaniu z bodźcami nieobojętnymi (a więc dzięki warunkowaniu)
bodziec warunkowy- element otoczenia, który dzięki wielokrotnemu współwystępowaniu
pierwotnie neutralnego bodźca(dźwięk dzwonka ) z bodźcem bezwarunkowym (w tym wypadku jedzeniem). nabiera znaczenia wyzwalającego reakcje związane i typowe dla bodźca bezwarunkowego, z którym był kojarzony.
warunkowanie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz