Ma objętość 2 strony. Opracowane zostały w niej zagadnienia takie jak: heurystyka, fazy procesu twórczego w znaczeniu psychologicznym wg. G.wallasa, czynniki tłumiące udział w dyskusji (wg.don phillipsa), role zespołowe według R.M.BELBIN?A, organizacja treningu twórczości. Sama esencja z inwentyki niezbędna do zdania egzaminu wraz z opracowanymi zagadnieniami. Polecam.
1.Heurystyka (nurt klasyczny) - zajmuje się badaniami procesów twórczego myślenia. Został zapoczątkowany badaniami nad psychologią myślenia zwierząt, obecnie wykorzystuje komputery do symulacji twórczego myślenia ludzi; Inwentyka - zajmuje się opracowaniem,kodyfikacją i strategią zastosowań metod twórczego rozwiązywania problemów;
5. Fazy procesu twórczego w znaczeniu Psychologicznym wg. G.wallasa.
• Faza preparacji - to okres świadomej pracy nad rozwiązaniem, a także całe wcześniejsze przygotowanie osobnika (edukację i przyswojone w jej toku pojęcia, metody myślenia etc). Mobilizujemy wtedy swą wiedzę, formułujemy różne warianty rozwiązań, itp. Lecz gdy problem jest trudny, musimy w końcu tą pracę przerwać mimo braku sukcesu, by zająć się czymś innym lub odpocząć.
• Faza inkubacji - następuje po przerwaniu preparacji. Okazuje się, że choć porzuciliśmy chwilowo swój temat, nasz mózg potrafi dalej kontynuować podjętą pracę w sposób, który już nie podlega naszej kontroli (praca podświadomości).
• Faza olśnienia - Pojawiają się w świadomości ( nieraz przed snem, po przebudzeniu, na spacerze) skojarzenia lub pomysły dotyczące poszukiwanego rozwiązania, idei.
• Faza weryfikacji - faza świadomej oceny i precyzowania idei.
7. Czynniki tłumiące udział w dyskusji (wg.don phillipsa): 1. Ograniczenie skłonności do dyskusji w okresie wykształcenia podstawowego.
2. Zaniedbywanie warunków materialnych w których odbywają się spotkania grupowe.
3. Brak przygotowania grupy do dyskusji. 4. Dominacja innych. 5. Obawa ośmieszenia się. 6. Kompleks niższości.
ROLE ZESPOŁOWE WEDŁUG R.M.
BELBIN'A
1. Praktyczny organizator (realizator),
2. Naturalny lider (koordynator),
3. Człowiek akcji (lokomotywa),
4. Siewca idei (myśliciel),
5. Człowiek kontaktów (poszukiwacz źródeł),
6. Sędzia (krytyk wartościujący),
7. Człowiek grupy (dusza zespołu),
8. Perfekcjonista (skrupulatny wykonawca),
ORGANIZACJA TRENINGU
TWÓRCZOŚCI
1. WŁAŚCIWY DOBÓR CZŁONKÓW GRUPY:
• jednorodna pod względem takich cech jak: wiek, status społeczny,
umiejętność współpracy, poziom inteligencji, motywacja i
kompetencja do działania twórczego,
• różnorodna ze względu na płeć, wykształcenie, zainteresowania,
obszar doświadczeń praktycznych.
2. LICZBA CZŁONKÓW GRUPY: od 5 do kilkunastu
• grupa zbyt mała: skłonność do powielania zachowań towarzyskich,
• grupa zbyt liczna: szybko rosnąca liczba interakcji (trudna do
prowadzenia).
3. LIDER GRUPY: pozyskać osobę z doświadczeniem w praktyce
zespołowej pracy twórczej, posiadającego umiejętność współpracy i
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)