Marketing - to reklama 24.02.12r.
Era dystrybucyjna lub sprzedażowa: instytucje finansowe miały świadomość, że nie wystarczy już samo oferowanie klientom określonych usług; trzeba również umieć je sprzedać. W związku z tym coraz więcej banków chętnie reklamowało się w prasie, telewizji, stosowało różne formy promocji sprzedaży oraz próbowało tworzyć rozgłos wokół siebie.
W erze dystrybucyjnej w krajach rozwiniętych rozdawano klientom różne podarunki, np. radia, parasolki, pióra. Celem tych działań było zachęcenie nowych klientów do zakładania rachunków w banku. Te formy promocji sprzedaży stosowane przez pionierskie banki zachodnie i amerykańskie znalazły szybko naśladowców.
Marketing wszedł do banków polskich nie jako pewna spójna strategia marketingowa, lecz jako koncepcja reklamy.
Marketing - to przyjazna atmosfera Banki kapitalistyczne, które pierwsze zastosowały promocję, wkrótce się przekonały, jak szybko konkurencja niszczy uzyskaną z takim trudem i kosztem przewagę. Powoli narastało zrozumienie, że atrakcyjną ofertę każdy może przygotować natomiast dużo trudniej jest zdobyć lojalnego klienta.
Zaczęto opracowywać specjalne programy zorientowane na obsługę klienta. Przeszkoleni urzędnicy obsługujący klientów przestali być poważni i niedostępni, a zaczęli się uśmiechać.
Na specjalnie organizowanych szkoleniach starano się wyrobić w pracownikach życzliwe, przyjacielskie nastawienie do klientów.
W tym okresie banki stosowały strategię niezróżnicowanego działania. Ponieważ nie zauważały różnic w potrzebach klientów, przygotowywały uniwersalne programy działania, polegające na oferowaniu podobnych usług. Realizowana strategia ukierunkowana była nie na konkretne potrzeby określonych grup klientów, lecz na zaspokojenie potrzeb wszystkich klientów.
Marketing - to innowacja Banki odkryły, że potrzeby finansowe klientów nie są stałe, lecz ulegają zmianom. Stosowane strategie na tym etapie polegały na wyprzedzaniu potrzeb i wymagań klientów. Aby sprostać nowym potrzebom oraz przyciągnąć klientów do swojego banku, banki zachodnie zaczęły wprowadzać nowe usługi, takie jak: karty kredytowe, specjalne oferty oszczędzania z myślą o gwiazdce, oszczędzanie na samochód, dom. Zwiększono też dostępność usług, wprowadzając bankomaty itp.
Strategia ofensywna polegająca na przodowaniu we wprowadzeniu nowej usługi, umożliwiała uzyskanie przewagi nad innymi bankami, ale jednocześnie niosła ryzyko niepowodzenia, jeżeli okazało się, że usługa nie odpowiadała potrzebom klientów. Pozostałe banki realizowały strategię defensywną , polegającą na naśladowaniu lidera. Naśladowcami były najczęściej małe banki, których nie stać było na prowadzenie własnych badań rynku.
(…)
…, aby te cele osiągnąć.
Marketing dotyczy nie tylko działalności produkcyjnej. Może go stosować instytucja, bank, towarzystwo ubezpieczeniowe, fundusz powierniczy, organizacja non-profit itp. Bez względu na to, w jakim sektorze zastosuje się marketing, ma on pewne charakterystyczne cechy.
W klasycznej i neoklasycznej teorii ekonomii uważa się, że rynek stanowi centrum sceny gospodarczej. „Aktorami…
…
Interpretacja marketingu usług finansowych
Reklama i sprzedaż usług finansowych to tylko dwa elementy strategii marketingowej.
Marketing jako pewien proces działań, którym można zarządzać. Inni jako pewną orientację rynkową. Najczęściej określa się go jako zestaw czynności związanych z produktem, jego ceną, promocją oraz dystrybucją.
Wg Kotlera marketing obejmuje indywidualne oraz zbiorowe działania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)