Marketing bankowy - wprowadzenie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 952
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marketing bankowy - wprowadzenie - strona 1 Marketing bankowy - wprowadzenie - strona 2

Fragment notatki:

Temat: Marketing bankowy - wprowadzenie . Wybrane definicje marketingu :
Wspólne cechy:
Celem działań marketingowych jest zaspokajanie potrzeb nabywców
Rynek nabywcy, konkurencja, zaspokajanie własnych celów instytucji, zyskowność
Kreowanie produktów i usług
Zaprojektowanie odpowiednich produktów i usług
Aktywność - działalność marketingowa jest przeciwieństwem oczekiwania na klienta bez podejmowania żadnych działań, trzeba walczyć o klienta
Definicja marketingu bankowego :
Marketing bankowy - systematyczne nakierowywanie całej polityki banku na zaspokojenie potrzeb i oczekiwań istniejących i potencjalnych klientów w celu zaoferowania wyodrębnionych spośród nich - za pomocą marketingowej analizy i obserwacji rynku - grupom (segmentom) określonych produktów bankowych.
Ważne elementy:
Marketing bankowy nie jest działalnością akcyjną
Rozmowa z klientem powinna być rzeczowa, konstruktywna i prowadzić do określonych skutków
Działania muszą być ukierunkowane na klienta, robi się to dla tego, bo bank widzi w tym własny interes
Narzędzia oraz produkty bankowe oferuje się segmentom
Żeby zaspokoić potrzeby trzeba je znać
Nie można zapominać o własnych celach oraz o rentowności
Uściślając i uzupełniając te definicję należy dodać, że nie chodzi o samo zaspokajanie potrzeb (a więc ich uprzednie rozpoznawanie), ale także ich kształtowanie, tj. rezygnację lub zmianę niektórych z nich, a przede wszystkim kreowanie nowych. Zaspokajanie potrzeb klientów powinno odbywać się przy tym z korzyścią dla banku. Specyficzne cechu rynku usług bankowych :
„Surowcem” na tym rynku jest pieniądz - pod wszystkim kryje się pieniądz Np. pod kredytem ,
Wpływ na działania marketingowe: nie da się określić, trzeba wziąć pod uwagę
Zamiast tradycyjnego klienta-nabywcy mogą wystąpić 3 kategorie klientów :
Klienci deponenci i oszczędzający - „dostarczyciele pieniądza”, mają status ekonomiczny dostawcy, a nie nabywcy,
Klienci kredyto- i pożyczkobiorcy, mają tradycyjny status nabywcy
Klienci, mogący pełnić równocześnie lub w różnych okresach rolę zarówno dostawcy, jak i nabywcy, w stosunku do tego samego lub różnych banków
Wpływ: utrudnianie, ponieważ trzeba różnicować działania marketingowe
Istnieje bezpośredni kontakt pracownika banku z klientem, co powoduje, że personel banku oddziałuje marketingowo na klienta, czasem nawet o tym nie wiedząc. Wpływ: ułatwianie, ponieważ bank ma gwarancję, że dotrze do klienta
Bank jest przedstawiany w języku reklamy i postrzegany w otoczeniu jako instytucja świadcząca usługi publiczne.

(…)

… międzybankowych Np. dotyczących kart płatniczych).
Wpływ: ułatwianie, gdyż, jeśli ktoś stanie się klientem banku to bank ma o wiele łatwiej żeby dotrzeć po raz kolejny do klienta, utrudnianie:, ponieważ banki mają trudność w dotarciu do klientów innych banków Wyjątkowo duży wpływ władzy ustawodawczej i wykonawczej na działalność banków (licencjonowanie działalności, podleganie nadzorowi finansowemu itp.).
Wpływ: utrudnianie, żeby założyć bank trzeba mieć 5 mln Euro oraz wiedzę i doświadczenie, jak również mieć odpowiednie pomieszczenia i spełniać inne warunki
Banki podlegają nadzorowi bankowemu, który pilnuje żeby banki były:
Wypłacalne
Płynne
Bezpieczne
Konkurencja na rynku może być niedoskonała, jeśli w kraju obowiązują przepisy prawne rozgraniczające kompetencje poszczególnych instytucji finansowych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz