To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Interes publiczny Pojęcie "interes publiczny" występuje w prawie i w doktrynie prawa od dawna. Nauka prawa postawiła sobie za cel jedynie wyjaśnienie jego roli w procesie stanowienia i stosowania prawa. W konsekwencji więc prawo posługuje się tym pojęciem albo w znaczeniu potocznym, albo w znaczeniu, jakie przyznaje mu socjologia.
"Interes publiczny" jest pojęciem wieloznacznym i istnieje wiele kontekstów, w których może być ono analizowane i rozpatrywane. Ustawodawca często posługuje się tym pojęciem, przede wszystkim w prawie administracyjnym, gdzie powołuje się na interes indywidualny, publiczny czy społeczny. W literaturze prawa publicznego spotyka się poglądy utożsamiające interes publiczny z interesem faktycznym, narodowym, społecznym, państwowym, prawnym, politycznym czy dobrem wspólnym. W doktrynie prawniczej powszechnie uznaje się, że pojęcie interesu prawnego jest nieostre, a zwrot odsyłający do interesu publicznego, zawarty w normie prawnej, zawiera klauzulę generalną.
Analiza korzystania przez ustawodawcę z konstrukcji tego typu pojęć pozwala zauważyć, iż zamiarem ustawodawcy jest uregulowanie takich stanów faktycznych (stosunków prawnych), których opisanie w sposób dostatecznie precyzyjny jest niemożliwe.
Użycie pojęć nieostrych umożliwia elastyczne dostosowanie się ustawodawstwa do zmieniających się stosunków społecznych, gospodarczych i politycznych. Ponadto poprzez korzystanie z tego typu pojęć ustawodawca w sposób świadomy unika niedającej się przewidzieć kazuistyki, przekazując jednocześnie kompetencje do konkretyzacji przepisów zgodnie z okolicznościami miejsca, czasu i sytuacji organowi stosującemu prawo.
Częstotliwość użycia konstrukcji pojęć nieostrych wskazuje na fakt, czy celem ustawodawcy jest ograniczenie lub rozszerzenie swobody oceny stosujących prawo organów administracji lub wymiaru sprawiedliwości.
Ponadto prawidłowość interpretacji przez organ administracyjny ustalająca rzeczywiste znaczenie tego pojęcia jest kontrolowana przez sądy administracyjne.
kategoria interesu publicznego pełni wiele funkcji w procesie stosowania prawa
Interes publiczny może być więc przesłanką decyzji podejmowanych w granicach uznania administracyjnego.
Jednocześnie jednak interes publiczny jest przesłanką decyzji negatywnej, to znaczy takiej, która ogranicza uprawnienia bądź nakłada obowiązki, lub decyzji, która pozbawia obywatela konkretnych uprawnień.
Należy jednocześnie zauważyć, że interes publiczny nie jest interesem prawnym w znaczeniu ustalonym przez kodeks postępowania administracyjnego. Przepisy, które odsyłają do interesu publicznego, określają tylko przesłankę podejmowania rozstrzygnięć przez organ administracji, a nie dają jakichkolwiek uprawnień określonemu podmiotowi.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)