Inteligencja w sporcie i temperament

Nasza ocena:

3
Pobrań: 70
Wyświetleń: 812
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Inteligencja w sporcie i temperament - strona 1 Inteligencja w sporcie i temperament - strona 2 Inteligencja w sporcie i temperament - strona 3

Fragment notatki:


I nteligencja w sporcie Zawodnik bardziej inteligentny będzie sobie lepiej radził z zadaniami wymagającymi:
zaangażowania procesów umysłowych
świadomego wysiłku i zaangażowania woli
szybkości myślenia i podejmowania decyzji
złożonymi i o wyraźnej strukturze. Zawodnik bardziej inteligentny: Szybciej i łatwiej przyswaja elementy techniki i taktyki
Czyni szybsze postępy w uczeniu się
Stanowi większe wyzwanie dla trenera
Chce znać uzasadnienie podejmowanych przez trenera decyzji
Oczekuje udziału w planowaniu treningu i tworzeniu planów taktycznych
Jest bardziej samodzielny w działaniu, refleksyjny i dociekliwy.
TEMPERAMENT
Temperament
dotyczy cech zachowania - stanowi składową osobowości rozumianej jako zespół cech;
cechuje się względną stałością w ciągu życia;
ma podłoże biologiczne, cechy są częściowo zdeterminowane genetycznie;
ujawnia się od wczesnego niemowlęctwa; występuje także u zwierząt.
Temperament odnosi się do względnie stałych cech osobowości, występujących u człowieka od wczesnego dzieciństwa i mających swoje odpowiedniki u zwierząt.
Będąc pierwotnie zdeterminowany przez wrodzone mechanizmy neurobiochemiczne, podlega powolnym zmianom spowodowanym procesem dojrzewania oraz indywidualnie specyficznym oddziaływaniem między genotypem a środowiskiem (Strelau). Typologia Pawłowa Cztery podstawowe właściwości ośrodkowego układu nerwowego: siła procesu pobudzenia - zdolność komórki nerwowej do pracy przejawiająca się w wydolności funkcjonalnej (zdolność znoszenia długotrwałego lub silnego pobudzenia); siła procesu hamowania - łatwość, z jaką układ nerwowy tworzy warunkowe reakcje hamulcowe; równowaga procesów nerwowych - stosunek siły pobudzenia do siły hamowania (cecha wtórna); ruchliwość procesów nerwowych - zdolność układu nerwowego do szybkiej zmiany procesu pobudzenia w proces hamowania. Słaby (melancholik) Niezrównoważony (choleryk) Zrównoważony Ruchliwy (sangwinik) Powolny (flegmatyk) Teoria temperamentu Bussa i Plomina Temperament to obecne od wczesnego dzieciństwa odziedziczone cechy osobowości, w 30-40% uwarunkowane genetycznie. 3 podstawowe temperamenty: emocjonalność - skłonność do reagowania silnym pobudzeniem; aktywność - wigor (poziom energetyczny zachowania) oraz tempo (szybkość reakcji); ♦♦♦ towarzyskość - dążenie do lub unikanie kontaktu z ludźmi. Regulacyjna teoria temperamentu Strelaua ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz