II Konf i guracja- nadzieja- sądzenie, że uda mi się coś osiągnąć.
Jeżeli w punkcie wyjścia stwierdzimy, że się nie uda, to dochodzi do załamania- bojaźń, jeśli jest chęć pokonania przeszkody, wówczas jest odwaga.
GNIEW- zło nas dotknęło, ale nie popadamy w uczucie bólu. Człowiek nie reaguje przeżywaniem, ale pragnie odwetu.
Tomasz o uczuciach od strony oceny
1. ze względu na to, jak uczucia oddziaływają na organizm- lepsze są dobre uczucia
2. jeśli jest ból, lepszy jest gniew od smutku, bo prowadzi do chęci działania.
3. lekarstwem na ból jest pocieszenia
Ocena moralna uczuć- nie ma uczuć dobrych, złych, z punktu widzenia moralnego są obojętne, bo należą do zmysłów. Oceniamy je pod względem tego, czy służą osiągnięciu dobra wybranego przez intelekt i wolę. Są złe lub dobre w zależności od przedmiotu.
INTELEKT MOŻNOŚCIOWY- mamy rozumienie, pojęć transcendentnych w sobie, np. jedności, realności.
Mamy pojęcia, które są metaf i zyczne- ' ja ' to rozumiem
\ ^ Jeśli je mam, to mam władzę, w której to się znajdzie
Całe nasze poznanie jest zmysłowe, realności, odrębności. Są 2 odpowiedzi:
1. Platońska- podstawowe pojęcia są wrodzone, następuje ich przypomnienie
2. sami wszystko robimy, wszystko, co odbieramy to przez zmysły. Należy wyjaśnić mechanizmy, jak z treści zmysłowych dochodzimy do poznania.
INTELEKT CZYNNY
z treści zmysłowo poznanych wyodrębniamy pojęcie
jest to władza wtórna, ma intelektibilia, wybiera je napełniając intelekt możnościowy, który je rozumie
WOLA- reaguje na dobro lub zło ukazywane jej przez intelekt, reaguje dążeniem lub unikaniem
Ostatecznym poznaniem jest poznanie intelektualne, ostateczną instancją decydującą jest wola.
EMOCJE działanie przed pomyśleniem,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)