To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Integracyjny model radzenia sobie ze stresem Matheny Podst. strategia prewencyjna - sprostanie codziennym stresowym zdarzeniom. Druga strategia - związana jest z koniecznością przystosowania się do poziomów wymagań środowiskowych, zawodowych, rodzinnych
Trzecia strategia - zmiana wzorców zachowań generujących stres (takich jak np. Reaktywność emocjonalna; typ A zachowania)
Czwarta strategia - rozwój odporności na stres w zakresie możliwości fizjologicznych, psychologicznych, poznawczych, społecznych, ekonomicznych
Strategia zwalczania stresu obejmuje 5 klas: rejestrowanie stresorów i objawów stresu stwarza możliwości walki z nimi
ocena swoich możliwości w obliczu stresu stanowi podstawę przygotowywania się do aktywnej walki ze stresem
zwalczanie stresorów - najpierw próba eliminowania czynników stresowych, rozwiązanie trudnych problemów
tolerowanie stresu niezbędne gdy zawiodą inne strategie; restrukturyzacja poznawcza (zmniejszenie percepcji zagrożenia); działanie mechanizmów obronnych; koncentrowanie uwagi na czynniku stresowym niż reakcji emocjonalnej
obniżenie poziomu pobudzenia poprzez techniki związane z podwyższeniem wigoru fizycznego :) - aerobik; redukcja napięcia mięśniowego (relaksacja, medytacja, rozrywka, hobby); leczenie (psychoterapia, farmakologia, używki)
Radzenie sobie jako naturalna czynna forma Ten rodzaj odporności na stres preferują rozwojowe teorie stresu (podejście interakcyjne między wrodzonymi predyspozycjami a dośw.społecznym). Np. Teoria Tyszkowej - w zakresie reakcji instrumentalnych obserwuje się wraz z wiekiem wzorst reakcji zadaniowych
Rosenzweig; Erikson - w cyklach rozwojowych człowieka naprzemienną rolę mają czynniki biologiczne, psychologiczne, społeczne. Każdy etap rozwoju ma specyficzne sytuacje kryzysowe, które człowiek musi sam rozwiązać na podst wiedzy i przy pomocy wsparcia społecznego. Wsparcie społeczne jest ważne w życiu człowieka i obejmuje: systemy indywidualne; rodzinę i przyjaciół; systemy dydaktyczno-wychowawcze; pracę i systemy ekonomiczne; mieszkanie i opiekę indywidualną; systemy opieki społecznej i rekreacyjnej; szpitale ogólne i psychiatryczne.
Istota teorii rozwojowych: „napędowy” mechanizm kryzysowy. Kryzys w każdej z faz rozwojowych ma charakter: a) stagnacyjny - gdy po kryzysie ten sam poziom rozwojowy
b) regresyjny - w przypadku cofnięcia się na niższy poziom
c) progresywny - przejście na wyższy poziom indywidualnego rozwoju (dezintegracja pozytywna Dąbrowskiego)
Wsparcie społeczne - potrzebne jest w kryzysowych sytuacjach (a nie rozwojowych), które pojawiają się cyklicznie.
(…)
… na stres; chroniczny stan stresu (bóle głowy, nadciśnienie tętnicze, wrzody + obniżenie motywacji do walki ze stresem)
w TWS jednostka uświadamia sobie transakcyjną naturę swoich reakcji stresowych i uczy się rozpoznawania symptomów zdarzeń stresowych
cel TWS -----> przeciwdziałanie nieefektywnym sposobom radzenia sobie ze stresem
zachęca się jednostkę do rozwijania możliwie szerokiego repertuaru sposobów…
… do OUN
Techniki treningu psychologicznego - odmiany:
relaksacja: progresywna Jacobsona, trening autogenny Schultza i Luthego. Indukowanie stanów emocjonalnych, psychocybernetyka Maltza
medytacja transcendentalna (joga)
biologiczne sprzężenie zwrotne (biofeedback) - monitorowanie fizjologicznych korelatów emocji i redukcji ich wartości poprzez relaks psychiczny
terapia behawioralna oparta na warunkowaniu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)