Instytucja wyłączenia w postępowaniu administracyjnym - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 357
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Instytucja wyłączenia w postępowaniu administracyjnym - omówienie - strona 1 Instytucja wyłączenia w postępowaniu administracyjnym - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

INSTYTUCJA WYŁĄCZENIA W POSTĘPOWANIU ADMINISTARCYJNYM
Jej istotą jest to że nie powinny istnieć jakiekolwiek wątpliwości co do bezstronności pracownika organu administracji załatwiającego sprawę bądź samego organu administracji. Sprawa administracyjna powinna być rozstrzygana prze podmiot nie powiązany w żaden sposób ani ze sprawą ani ze stroną postępowania. Instytucja ta dotyczy i poszczególnych pracowników i całego organu. Jeżeli chodzi o pracowników wyróżniamy 2 rodzaje wyłączenia:
a) obligatoryjne
b) fakultatywne
W obu przypadkach pracownik jest wyłączony od udziału w postępowaniu tzn. że nie może w tym postępowaniu podejmować żadnych czynności ani w stadium jego wszczęcia ani w stadium postępowania wyjaśniającego ani w stadium postępowania orzekającego
Ad a) art. 24§1 w 7 pkt wylicza przesłanki ziszczenie których powoduje że pracownik z mocy prawa jest wyłączony od brania udziału w postępowaniu. Możemy sprowadzić je do dwóch: związek ze sprawą oraz ze stroną. Wyróżniamy:
1. art. 24 §1 pkt 1 - „w której jest stroną albo pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki
2. art 24§1pkt7- „w której jedną ze stron jest osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej”(przykładowo czy można pozostać bezstronnym wobec swojego szefa)
Ad b) art. 24§3 : „Bezpośredni przełożony pracownika jest obowiązany na jego żądanie lub na żądanie strony albo z urzędu wyłączyć go od udziału w postępowaniu, jeżeli zostanie uprawdopodobnione istnienie okoliczności nie wymienionych w §1, które mogą wywołać wątpliwości co do bezstronności pracownika”.
WYŁĄCZENIE ORGANU oznacza że ani piastun funkcji organu czyli wójt, starosta, wojewoda nie będzie mógł wydać w sprawie decyzji ale także że żaden z podległych mu pracowników takiej decyzji wydać nie będzie mógł. Kompetencja administracyjna do orzekania przysługuje organowi administracji, a więc to czy on upoważni podległych sobie pracowników do wydawania decyzji w swoim imieniu czy też nie to odrębna kwestia, jeżeli jednak upoważni to wydają decyzje nie we własnym imieniu lecz w imieniu wójta. Wyłączenie organu następuje gdy spełnione są łączenie 2 przesłanki:
1)przedmiotowa- przedmiotem postępowania jest sprawa dotycząca bardzo szeroko rozumianych interesów majątkowych (chodzi o każde przysporzenie lub uszczuplenie majątkowe)
2)podmiotowa polega na tym że owe interesy majątkowe dotyczą kierownika organu bądź jego bliskich w rozumieniu przepisów o wyłączeniu, a ci bliscy to małżonek oraz krewni powinowaci do drugiego stopnia, a także osoby powiązane ze sobą stosunkami przysposobienia, opieki bądź kurateli. Druga alternatywna przesłanka dla owej pierwszej podmiotowej to taka że sprawa dotyczy osoby zajmującej stanowisko kierownicze w organie bezpośrednio wyższego stopnia.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz