Instrumentarium

Nasza ocena:

5
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1358
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Instrumentarium - strona 1 Instrumentarium - strona 2 Instrumentarium - strona 3

Fragment notatki:

Instrumentarium zarządzania jakością - wybrane zagadnienia Instrumenty zarządzania jakością służą do rozwiązywania problemów na poziomie zarządczym oraz wykonawczym przedsiębiorstw
Wspierają działania poprzez dostarczanie odpowiednio przetworzonych danych i informacji, wzbogacających wiedzę o procesach, wyrobach, czynnościach, efektach działań
Instrumenty zarządzania jakością większość z nich ma charakter uniwersalny
w większości pozwalają zbierać dane i przetwarzać je w informacje o zdarzeniach i procesach zachodzących w systemie produkcyjnym oraz jego otoczeniu,
wspomagają podejmowanie decyzji na podstawie zweryfikowanych danych i informacji,
często są atrakcyjne ze względu na swoją formę i sposób interpretacji,
usprawniają pracę indywidualnego pracownika oraz motywują do pracy zespołowej. Ale… Istnieje duże zróżnicowanie instrumentów ZJ, co w istotny sposób: uniemożliwia „w dotarciu” do najlepszego w danych warunkach produkcyjnych/usługowych instrumentu, szczególnie na poziomie realizacji procesów
Czynniki sprzyjające zróżnicowaniu instrumentów ZJ wieloletnia historia rozwoju koncepcji zarządzania jakością i wynikającą z tego ich
różnorodność koncepcji (TQM, Kaizen, Six Sigma),
odmienność kultur, w których powstawały (kultura wschodu vs. kultura zachodu),
podejścia akcentujące różne elementy tych koncepcji (np. zarządzanie jakością przez powszechne zaangażowanie, przez przestrzeganie uznanych standardów lub/i przez pomiar skuteczności działań),
przenikanie się koncepcji „jakościowych” z koncepcjami zarządzania produkcją (np. Lean Six Sigma, BPR), przyporządkowywanie ich do różnych poziomów organizacyjnych przedsiębiorstwa produkcyjnego,
umieszczanie ich w różnych fazach cyklu życia wyrobów. Podstawowe podejścia, zasady TQM Kaizen Lean Kaizen Six sig ma BPR EFQM Zasady Deminga, Jurana Zasada „zero defektów” Narzędzia i metody Rozróżnianie narzędzi i metod zarządzania jakością jest sprawą umowną!!! Narzędzia: wyróżniają się prostotą służą do zbierania oraz przetwarzania danych ilościowych oraz jakościowych w informacje użyteczne bezpośrednio w obwodach sterowania jakością lub pośrednio - w metodach zarządzania jakością
ze względu na swój uniwersalizm i oddziaływanie w krótkich okresach czasu - są kojarzone w praktyce z bardzo różnymi fazami cyklu życia wyrobów
w odniesieniu do stawianych w przedsiębiorstwach celów jakościowych służą raczej realizacji celów cząstkowych


(…)

… zbrojeniowy
Rozwój zastosowania:
w przemyśle lotniczym i jądrowym.
w przemyśle chemicznym , elektronicznym, a także samochodowym (pionierzy - koncern Forda, Wielka Trójka)!!! W przemyśle spożywczym - jako podstawa systemu HACCP Metoda polega na analitycznym ustalania związków przyczynowo-skutkowych powstawania potencjalnych wad produktu oraz uwzględnieniu w analizie czynnika krytyczności (ryzyka). Cel metody: konsekwentne i systematyczne identyfikowanie potencjalnych wad produktu/procesu, a następnie ich eliminowanie lub minimalizowanie ryzyka z nimi związanego. Przyczynek prac nad FMEA:
Około 75 % wszystkich wad ma swoje korzenie we wczesnych fazach procesów wytwarzania (realizacji) wyrobów, lecz ich wykrywalność w tych fazach jest niewielka.
Późne wykrywanie i usuwanie wad jest kosztowne. Koszty jakości usuwania…
… procesu W początkowej fazie projektowania procesów technologicznych, Przed uruchomieniem produkcji seryjnej (planowanie produkcji) W produkcji seryjnej w celu doskonalenia procesów, które są niestabilne lub nie zapewniają uzyskania  wymaganej wydajności.
Zasady prowadzenia FMEA Definicje celu analizy
Powołanie grupy roboczej
Zakres i termin badań
Zbieranie danych
Dekompozycja wyrobu/procesu.
Analiza…
…)
Policies (polityka)
4S
Surroundings (otoczenie)
Suppliers (dostawcy)
Systems (systemy)
Skills (umiejętności)
Analiza ilościowa we FMEA Cel - oszacowanie czynników ryzyka. Ocena każdej wady w przedziale 1-10 Trzy kryteria - R, Z, W:
częstość wystąpienia wady (ryzyko wystąpienia wady)- liczba (R)
znaczenie wady - jak istotne znaczenie dla klienta będzie miała dana wada - liczba (Z)
poziom wykrywalności…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz