Informatyzacja jako polityka publiczna

Nasza ocena:

5
Pobrań: 91
Wyświetleń: 1050
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Informatyzacja jako polityka publiczna - strona 1  Informatyzacja jako polityka publiczna - strona 2  Informatyzacja jako polityka publiczna - strona 3

Fragment notatki:

. Informatyzacja jako polityka publiczna 7.1. W teorii wskazuje się, że polityka publiczna ukierunkowana jest na zaspokajanie potrzeb zbiorowych a kształtują ją władze publiczne i publiczne instytucje realizujące zadania w określonej dziedzinie. Abstrahując od układów ponadpaństwowych wskazuje się, że jej podmiotem mogą być władze państwowe, regionalne i lokalne a przedmiotem ogólnokrajowe, regionalne i lokalne potrzeby zbiorowe. W zarządzaniu sektorem publicznym wyróżnia się trzy elementy: sformułowanie polityki oraz określenie celów i zadań strategicznych, następnie wdrażanie i realizację tej polityki a ponadto koordynowanie, kontrolowanie i ocenę podmiotów realizujących zadania zgodnie z przyjętą polityką.
Dążenie do zaspokajania rosnących aspiracji społeczeństwa i redukowania niezadowolenia obywateli z wykonywania zadań publicznych, przy ograniczeniach, które naklada stan finansów publicznych skłania do poszukiwania sprawniejszych sposobów zarządzania. W teoretycznych koncepcjach podnoszenia efektywności realizacji zadań publicznych występują dwie tendencje, które można odnieść do informatyzacji. Pierwszą jest realokacja zadań w ramach sektora publicznego, a zwłaszcza ich przenoszenie na niższe poziomy decyzyjne: regionalny i lokalny. Za G. Sartorim wskazującym, że decentralizacja władzy jest podstawą demokracji, gdyż umożliwia realizację zasady subsydiarności, zauważa się, że powstaje nowy system rządzenia: governance - połączona poprzez przedmiot działań sieć aktorów, z których żaden nie posiada władzy dominującej. Poza malejąca rolą władzy centralnej obserwuje się rosnące znaczenie podmiotów niepublicznych, związane m.in. z prywatyzacją zadań publicznych. Drugą tendencją w podnoszeniu efektywności jest zacieranie różnic w sposobach zarządzania między administracją publiczną a sektorem prywatnym. Polega to na upraszczaniu procedur administracyjnych, analizie kosztów, określaniu standardów jakości i wydajności, otwarciu na konkurencję, powierzaniu zadań publicznych agencjom, rozwijaniu partnerstwa publiczno-prywatnego. Menedżeryzm (new public management) zmniejsza też jednak zaufanie do władzy, bowiem dostarczanie dóbr publicznych tylko częściowo poddaje się mechanizmom rynkowym. Zwłaszcza w krajach przechodzących transformację ustrojową istotne jest, aby administrowanie było „ekonomiczne i etyczne”. Obie te tendencje widoczne są w dokumentach programowych kreujących politykę informatyzacji UE 7.2. Prawne instrumenty wzmacniania e-administracji ustanowiła ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Wiadomo, że nowe akty prawne tego typu rzadko przynoszą natychmiast spektakularną poprawę krytycznie ocenianej sytuacji. Ustawa o informatyzacji umożliwiła ustanowienie organu koordynującego procesy informatyzacji w sferze publicznej, ustanowienie Planu Informatyzacji Państwa, wyodrębnienie w budżecie środków na realizację planów i projektów, standaryzację i atestację jako obowiązek wszystkich podmiotów publicznych, budowę systemu metainformacji jako obowiązek ministra właściwego w sprawach informatyzacji wymagający dostarczania danych przez podmioty realizujące zadania publiczne oraz fachową kontrolę realizowaną głównie jako zadanie szczególne organów nadzoru.


(…)

zasadami techniki prawodawczej, w którym wyodrębnia się w części merytorycznej po przepisach ogólnych kolejno przepisy materialne, ustrojowe i proceduralne. Taką tradycyjną strukturę mają wszystkie ustawy odnoszące się do informatyzowanych zasobów informacyjnych. Dlatego m.in. harmonijne wtopienie ustawy o informatyzacji w otoczenie prawne jest trudne.
Ustanowienie w Polsce ustawowych ram informatyzacji…
… niż samodzielnych podmiotów polityki informatyzacji na szczeblu regionalnym i lokalnym.
Struktura ustawy o informatyzacji (podział na rozdziały i ich kolejność) jest zgodna z teorią formułowania i realizacji polityk publicznych, natomiast analizując podmioty i przedmiot można stwierdzić, że jest nakierowana raczej na zaspokajanie potrzeb ogólnokrajowych niż regionalnych i lokalnych, a organów odpowiedzialnych…
… należą do zakresu działania jednego z podsekretarzy stanu. Są realizowane przez:
Departament Ewidencji Państwowych i Teleinformatyki
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Departament Spraw Obywatelskich
Centrum Projektów Informatycznych
Centrum Personalizacji Dokumentów
Władzę Wdrażającą Programy Europejskie (w zakresie zagadnień dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) i Systemu Informacji…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz